-De flesta är positivt inställda, men det råder olika åsikter om hur man ska köra. Man vet inte hur man ska uppföra sig, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännens Riksförbund.
På fem år har antalet rondeller i Sverige fördubblats. Storsatsningen på rondeller började dock redan på 90-talet.
-Som systematisk åtgärd för att förbättra trafiksäkerheten kom de för 20 år sedan. Då hade vi i snitt 120-130 omkomna per år i trafiken i tätort. Nu är vi nere i 60-80 döda, säger Jan Söderström, sektionschef på Sveriges Kommuner och Landsting.
Det minskade antalet dödsolyckor kan förklaras av det ökade antalet rondeller, anser han.
-Flera studier visar att det vid en smäll oftast blir plåtskador, det blir inga våldsamma kollisioner.
Exakt vad som gäller i rondellen är fortfarande oklart för många bilister.
Tidigare har bilförare uppmanats att blinka när de åker in i rondellen. Men i dag är uppmaningen att blinka när man åker ur den, enligt Mikael Höögskog.
För att förenkla för bilisterna utformas nu de flesta moderna rondeller i Sverige endast med ett körfält.
Flest rondeller i Göteborg
* Mellan 2005 och 2010 ökade antalet rondeller från 1 360 till omkring 2 800. Det är en ökningstakt på fem stycken i veckan.
* Eskilstuna ökade mest. Från 21 rondeller 2005 till 59 stycken fem år senare.
* Flest rondeller 2010 hade Göteborg med 130 stycken.
* I rondellen ska det körfält väljas som är lämpligast för den fortsatta resan.
* Det korrekta ordet på det som i dagligt tal kallas rondell är cirkulationsplats. Rondellen är den yta i mitten som bilarna cirkulerar kring.
Källor: Statistiska centralbyrån, Transportstyrelsen (TT)