Foto: SVT

Så undviker du bli lurad av flyttfirman

Uppdaterad
Publicerad

Göteborgs flyttbyrå är nu polisanmält och utreds av flera olika myndigheter. Och konsumentrådgivarna har en del goda råd till dig som ska beställa en flyttjänst framöver.

Det finns ju en uppsjö med flyttföretag att välja bland när man vill ha hjälp med sin flytt. Maud Öhlund är konsumentrådgivare och vet vad man ska tänka på.

– Det som jag skulle vilja trycka på är att man måste vara noga innan. Alltid göra ett skriftligt avtal. Ta in fler offerter från olika företag, säger hon.

Skriftligt avtal inte allt

Det är också viktigt att kontrollera exakt vad man får för priset som företaget anger. Och kontrollera att det stämmer överens med vad du faktiskt får. När det gäller Göteborgs flyttbyrå så kan de också ha brutit mot marknadsföringslagen genom sin hemsida.

– De för konsumenterna bakom ljuset. Man blir väldigt positivt inställd till företaget. De lovar mycket. Men de håller inte lika mycket, säger Maud Öhlund.

Då kan det handla om vilseledande marknadsföring, något man kan man anmäla till Konsumentverket. Där finns just nu fem anmälningar om Göteborgs flyttbyrå.

Kerstin drabbades hårt

Men det är inte alltid som det hjälper att ha ett skriftligt avtal. Kerstin anlitade Göteborgs flyttbyrå i somras, och berättar om ett avtal om 850 kronor i timmen.

– Det stod till och med på avtalet att inga andra avgifter kommer att tillkomma. Men de la på en timmes arbetstid för framkörning, en timme för att de skulle äta lunch och dessutom 400 kronor på timpriset för ytterligare en person som hjälpte till, säger Kerstin.

Hon hade visserligen sagt okej till att den tredje personen hjälpte till – i tron att det då skulle gå fortare. Men hela flytten av hennes trea tog nio och en halv timme. Och då hjälpte ändå hennes brorson till.

– De lastade inte ur bilen med mina saker förrän jag hade betalt dem kontant.

Efteråt märkte hon att en tevebänk och flera glas och tallrikar var förstörda.

– Jag skulle få pengar insatta på mitt konto men de har jag inte sett röken av, säger Kerstin.

Hon anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. De har fått in 25 anmälningar om Göteborgs flyttbyrå. Alla är ännu inte utredda, men fyra av fallen har prövats i sak. Och i alla de fallen har konsumenten fått rätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.