Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Så kan järnvägen gå. Foto: Trafikverket

Trafikverkets förslag: Så här kan nya järnvägen gå mellan Göteborg och Borås

Uppdaterad
Publicerad

Frågan har stötts och blötts i decennier, och nu utreder Trafikverket en ny järnväg mellan Göteborg och Borås igen. Borås stad har velat ha en central placerad station, men i Trafikverkets senaste förslag har man bara delvis tagit hänsyn till önskemålet.

Se hur Trafikverket tänker sig att järnvägen ska gå och var stationen i Borås hamnar i klippet ovan.

Järnvägen dröjt alldeles för länge. Den bestämda uppfattningen har bland annat Ulf Olsson (S) kommunstyrelsens ordförande i Borås.

– Vi har ingen fungerande järnväg mellan Västsveriges två största städer. Nu är det hög tid att vi får till den järnvägen, säger han.

Den planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås är en del av den tänka höghastighetsbanan. I höstas rapporterade SVT Nyheter Väst om att Trafikverket utrett fyra möjliga stationslägen för Borås.

Borås stad var emot alternativet med station vid Knalleland. Ulf Olsson (S) menade då att det var inte var tillräckligt centralt och skulle medföra ”enorma ingrepp” i stadsmiljön.

Utredde underjordisk station

Trafikverket har även utrett en möjlig station i centrum. En station i tunnel under jord, minst 60 meter under markytan.

– En sådan tunnellösning under Borås hade både blivit väldigt kostnadskrävande, men också inneburit stora ingrepp i staden, säger Sara Distner, programchef för Projekt Göteborg-Borås på Trafikverket.

Ville inte ha station på Knalleland

Trafikverket föreslår nu i första hand ett stationsläge i Osdal, ungefär fyra kilometer söder om Borås. Tanken är att höghastighetstågen ska stanna där för att sedan gå vidare. Pendeltågen leds däremot in till Borås Central via en bibana.

I andra hand föreslås en station vid Lusharpan, belägen söder om riksväg 40. Också det en station på en bibana.

Fram till och med 11 juni går det att lämna synpunkter på Trafikverkets förslag. I slutändan är det regeringen som beslutar vilken korridor järnvägen ska gå i.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer