Trafikkontoret presenterade sitt nya förslag för att pressa ner kostnaden på linbanan. Foto: SVT/Tomorrow

Så ska linbanan kunna byggas – trots kostnadsmissen

Uppdaterad
Publicerad

Priset för linbanan som ska gå mellan centrala Göteborg och Hisingen var kraftigt felberäknat. Nu har trafikkontoret presenterat nya förslag för att pressa ner kostnaden.

– Vi har nästintill lyckats med uppdraget om man bygger en trestationslösning i stället för fyra, säger Christer Niland, avdelningschef för stora projekt på trafikkontoret.

Den omdiskuterade linbanan, som är tänkt att gå från Järntorget till Wieselgrensplatsen, började planeras 2015. Till en början räknade man med att den skulle kosta en dryg miljard att bygga, men i våras landade kostnadsförslaget på fyra miljarder.

Sedan dess har trafikkontoret tillsammans med Västtrafik utrett om – och hur – man skulle kunna halvera kostnaderna. Något som är ett måste för att bygget ska kunna bli av.

Enklare hållplatser och färre gondoler

Resultatet av utredningen presenterades på en presskonferens på onsdagen, och det billigaste priset hamnade strax över målet på 2,16 miljarder kronor.

– Vi har nästintill lyckats med uppdraget om man bygger en trestationslösning i stället för fyra. Inte helt, men nästan. Vårt förslag ska ses som ett svar på frågan om man överhuvudtaget klarar att bygga en linbana för ett betydligt lägre pris, och där är svaret ja, säger Christer Niland.

De tre stationerna blir enligt det billigare förslaget, Lindholmen, Västra Ramberget och Järntorget. För att skära ner på kostnaderna har man föreslagit en rad olika åtgärder.

– Vi har bland annat förenklat utformningen av stationerna, minskat antalet gondoler som går i omlopp och tornen är betydligt enklare i sin utformning än det som vann gestaltningstävlingen för några år sen, säger Christer Niland.

Västtrafik har utrett andra möjligheter

Västtrafik har tittat på andra lösningar för att förbättra kollektivtrafiken från centrum till Hisingen, och då fokuserat på mer konventionella färdmedel. Christer Niland menar dock att det är svårt att uppnå samma kapacitet som linbanan.

– Jag har svårt att se någonting som kan göra samma arbete, att klara den kapaciteten och robustheten inom samma tidsrum och samma budget, säger han.

”Bästa kollektivtrafiken för pengarna”

Göteborgs trafiknämnd ska nu läsa igenom den nya utredningen av bland annat linbanan.

– Vi kommer att föra diskussioner inom partiet och även med de andra allianspartierna (reds anm

Toni Orsulic, ordförande i Göteborgs trafiknämnd. Foto: Göteborgs stad

Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna) som vi styr med i Göteborg, säger Toni Orsulic, (M), ordförande Göteborgs trafiknämnd.

Först den 28 november, då trafiknämnden har möte, kan de komma med ett besked kring detta.

– Vi behöver utöka kollektivtrafiken över älven och in på Hisingen. Vi kommer att titta på vilket av alternativen som det är bäst att gå vidare med, för vi vill ha den bästa kollektivtrafiken för pengarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.