Foto: Privat Silvana Vretoska/TT

Hemtjänstpersonalens larm: ”Vi hinner inte göra det vi ska”

Uppdaterad
Publicerad

Flera personer som jobbar inom hemtjänsten vittnar nu om en ohållbar arbetssituation.

– Schemat går inte ihop med verkligheten, säger Silvana Vretoska, undersköterska.

Härom dagen berättade vi om Börje Alström i Göteborg som fick en blöja tejpad på kroppen av hemtjänstpersonalen efter att den gått sönder. Han är missnöjd med bemötandet av hemtjänsten i Göteborg och han är inte ensam.

De senaste åren har kommunen legat i botten i Socialstyrelsens brukarenkät, där alla Sveriges kommuner jämförs. Förra året var Göteborg sexa från slutet, sämst i hela Västra Götaland.

Artikeln om Börje har väckt stor uppmärksamhet, inte minst från hemtjänstpersonal, som nu vittnar om dåliga arbetsförhållanden.

Kan ha 20 brukare på en dag

Silvana Vretoska har jobbat inom hemtjänsten i 21 år och är nu skyddsombud för fackförbundet Kommunal. Hon jobbar i Askim-Frölunda-Högsbo i Göteborg.

– Arbetssituationen är ju stressig, man har inte tid att transportera sig, inte tid att dokumentera. Politikerna borde ta sig i kragen och inse att här behövs det mer pengar, säger hon.

Hon berättar att hon kan ha upp till 20 brukare på en dag. Nyligen la hon tillsammans med andra skyddsombud 50 stycken så kallade 66A-anmälningar. Det är en begäran om arbetsmiljöåtgärder från arbetsgivaren, på grund av en ohållbar arbetsmiljö.

– De har gått vidare, vi väntar nu på beslut från Arbetsmiljöverket, säger Silvana Vretoska.

Kartläggning pågår

Områdeschefen för stöd i ordinärt boende och hemtjänst i Askim-Frölunda-Högsbo, Linda Hedborg, förklarar att även de inväntar beslut från Arbetsmiljöverket.

– Efter det kommer ytterligare insatser beroende vad Arbetsmiljöverket beslutar. Vi har även upprättat en handlingsplan med kommunal, med bland annat en kartläggning som är kopplat till kringtid och restid.

Hon förklarar att antalet brukare varierar beroende på brukarens biståndsbeslut.

– Det innebär att man kan ha olika antal brukare under ett och samma arbetspass, för att brukarna har olika tid beviljat. Arbetsgivaren har förståelse för att arbetssituationen kan upplevas som stressig. Vi tar medarbetarnas upplevelser på allvar och försöker komma till rätta med situationen, säger Linda Hedborg.

”Vi hinner inte göra det vi ska”

SVT Nyheter Väst har också pratat med en annan kvinna, som vill vara anonym. Hon har jobbat inom hemtjänsten i Västsverige i runt 30 år.

– Situationen är inte okej någonstans. Vi vill ju göra ett bra jobb, men jag och många av mina kollegor känner att vi inte hinner göra det vi ska. Man hinner inte dokumentera, hinner inte göra medicinbeställning. Jag har vissa pass från 7 på morgonen till 22 på kvällen med två halvtimmesraster, säger hon.

Ett tag hade hon ett schema där hon jobbade 42 timmar sammanlagt, från fredag kväll till måndag morgon.

Stort ansvar

Kvinnan berättar också om ansvaret hon har som hemtjänstpersonal, att ta instruktioner från läkare, att kunna ge rätt mediciner, att ha kontakt med anhöriga, sjukgymnaster och tandläkare.

– Folk tar inte vårt jobb på allvar. De säger ”jaja, ni byter ju bara blöjor hela dagarna”. Men det är en jätteliten del av det vi gör. Man är allt-i-allo och tar hand om de äldre till sista andetaget. Vi har ju mycket ansvar, säger hon.

Det är extremt mycket som de ska hinna med på en dag, berättar hon. Men det finns inte mycket marginaler i schemat.

– Att flytta sig mellan kunder kan ju ta tid. Ibland är det bilköer, man kan bli 25-30 minuter sen för att man fastnat i trafiken.

Det finns inga marginaler inräknade?

– Nej nej, inte alls.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.