Hur mycket chauffören än gasar så kan buss 55 inte köra fortare än vad som är tillåtet, på flera sträckor i Göteborg. Foto: SVT Nyheter

Se hur buss 55 kontrolleras med geofencing

Uppdaterad
Publicerad

Hur mycket chauffören än gasar så går buss 55 inte fortare än 15 kilometer i timmen på Götaälvbron.

– Det är av bärighetsskäl, säger Karl Orton, teknisk chef Keolis.

Buss 55 i Göteborg är en av få linjer i landet som har testat geofencing under ett par år nu. Via gps-signaler som tas emot av bussen kan man växla mellan eldrift och diesel samt kontrollera hastigheten.

Starta klippet för att höra hur geofencing fungerar på buss 55.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.