Sex sjömän saknas fortfarande

Uppdaterad
Publicerad

Trots ett intensivt sökande hela fredagen saknas fortfarande besättningen om sex män på lastfartyget Langeland. Det förliste tidigt på fredagsmorgonen i Kosterfjorden utanför Strömstad. Lastförskjutningar misstänks ligga bakom olyckan.

På fredagskvällen avbröts sökandet efter överlevande. Efter nattvila planeras sökandet återupptas igen på lördagsmorgonen.

Nödrop sändes vid kl 05.55 och Kustbevakningen fick in en begäran om hjälp en timme senare.

Helikoptrar, fartyg och norsk sjöräddning sökte på plats efter överlevande, men det enda man hittills hittat är flytvästar och trossar. Fyra av besättningsmännen är ryska och två är ukrainska.

Vid 13.00-tiden meddelade Kustbevakningen att området sökts igenom två gånger. Olja har siktats på en punkt som möjligen kan vara förlisningsplatsen, uppgav Kustbevakningen för SVT Västnytt.

Havsdjupet i området är över 200 meter. Nödsändaren har hittats i vattnet, liksom flera flytvästar och stora mängder olja.

Fartygsolyckor av det här slaget är sällsynta i svenska farvatten, enligt Transportstyrelsen. Deras expert tror att det kan röra sig om förskjutningar i lasten.

– Mycket tyder på lastförskjutningar, säger Jörgen Zachau på Transportstyrelsen till SVT Västnytt.

De senaste tio åren har det i Sverige skett runt 15 fartygsolyckor som berott på förskjutningar i lasten.

Fartyget, som är byggt 1971, var lastat med sten och på väg till Moss i Norge. Fartyget är 70 meter långt och väger cirka 2500 ton. Hur tungt lastat det var är okänt.

Vindarna var under morgonen hårda omkring Kosteröarna. Men det var inte fråga om storm.

– Det har blåst 21 meter i sekunden vid Koster. Det är hård vind, storm är det först vid 24 meter i sekunden, säger Anders Wettergren, jourhavande meteorolog vid SMHI till TT.

Langeland har även tidigare råkat illa ut utanför Sverige. Enligt Kustbevakningen gick fartyget på grund utanför Landskrona i februari 2007. Fartyget hade vid det tillfället totalt 30 kubikmeter olja ombord, enligt egna uppgifter.

Då kvarhölls fartyget i hamn under två dygn i Landskrona, för att bland annat reparera skador på skrovet.

SVT Västnytt/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.