Sjöpolisen kontrollerar körkort för vattenskoter

Uppdaterad
Publicerad

Efter den första maj krävs det förarbevis för vattenskoter. Något som sjöpolisen i Västra Götaland tror kommer förbättra sjösäkerheten, men kanske inte råda bot på buskörningen.

Från och med den första maj måste föraren ha fyllt 15 år och ha ett godkänt förarbevis för vattenskoter.

– Det är den konkreta förändringen som skett. Det viktiga är att man har med sig sitt förarbevis och legitimation om man blir föremål för en kontroll, säger Frans Dahlén, gruppchef för sjöpolisen i region Väst.

De flesta av de som söker förarbevis för vattenskoter hos Transportstyrelsen har redan ett godkänt förarintyg för fritidsbåtar.

– Vi tror att all form av kunskapshöjande arbete är bra ur sjösäkerhetssynpunkt, säger Frans Dahlén.

Inga särskilda kontroller

I Västra Götaland kommer man inte ha några särskilda kontroller av vattenskoterförare, men det innebär ändå merarbete.

– Det kommer att påverka oss på så sätt att när vi ändå gör sjötrafikövervakning så kommer vi att kolla om man har behörighet att framföra vattenskoter. Så visst, det blir lite mer jobb, säger Frans Dahlén.

Kommer detta innebära ett slut för buskörandet?

– Det finns ju människor som med vett och vilja kör vårdslöst och farligt. Dem är det väldigt viktigt att vi kommer åt och där finns det andra regelverk, säger Frans Dahlén, gruppchef för sjöpolisen i region Väst.

Här är undantagen från de nya förarbevisen

Den som i dag har ett förarintyg för fritidsbåt, kustskepparintyg eller ett manöverintyg för högfartsbåt utfärdat av nämnden för båtlivsutbildning behöver inte gå utbildningen för vattenskoter.

Inte heller den som har en yrkesutbildning till fartygsbefäl. Undantag från kravet på förarbevis gäller också vid statliga myndigheter, vid sjöräddning och organiserad tränings-, tävlings- och uppvisningsverksamhet.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.