Västtrafiks avtal för båttrafiken i södra skärgården i Göteborg slutar att gälla 2025 och just nu planeras det för hur den ska gå från 2026. De framtida båtarna ska drivas mer med el och mindre med fossilt bränsle, men rutterna till och från Saltholmen planeras också att läggas om.
Det innebär bland annat att resenärer från Knarrholmen och Vargö kommer att behöva byta båt för att kunna ta sig till och från Saltholmen, vilket väcker missnöje. Föreningen Södra skärgården i samverkan, SSIS, lämnade på måndagen över en protestlista till Västtrafik vid regionens hus.
– Det som är lite märkligt är att vi vill samma sak. Västtrafik vill ha en bra trafik och vi vill ha en bra trafik, säger Patrik Gustavsson från SSIS.
Förstudie upprör
Västtrafik har gjort en förstudie där man bland annat tittat på hur många som åker med båtarna. Och det är just den studien som upprör ö-borna.
– Idéen om alla byten fungerar inte, säger Gustaf Asplund, ordförande i SSIS.
En stor del planerna för Södra skärgården handlar om att kunna elektrifiera båttrafiken. Västtrafik planerar att sätta upp laddstolpar till båtarna på Saltholmen och på Styrsö Bratten vilket kommer leda till att båtlinjerna förändras.
Målet är att det vara mindre trafik vid Saltholmen, vilket också är anledningen till att resenärer från några öar kommer få förlängd restid med byte vid Styrsö Bratten.
”Förändringar kommer ske”
Ordförande i Västtrafik är regionrådet Bijan Zainali (S). Han menar att ö-borna får räkna med vissa förändringar i båttrafiken.
– Vi har några tydliga beslut från nämnden och regionfullmäktige om att att göra vår trafik så fossilfri som möjligt. Så vissa förändringar kommer att ske, säger Bijan Zainali.
Han menar samtidigt att de som arbetspendlar fortsatt ska kunna ta sig till fastlandet.
– Jag räknar med att de kommer kunna fortsätta göra det.