Fartyget Skytterens sänktes av sin egen kapten eftersom man inte vill den dyrbara lasten skulle hamna i händerna på nazisterna under andra världskriget.
Sedan dess har vraket, som kan innehålla upp emot 400 000 liter olja, blivit i allt sämre skick. Havs- och vattenmyndigheten har klassat Skytteren som det största miljöhotet bland de miljöfarliga vrak som finns i Sverige. Framför allt för att vraket är så nedbrutet efter att ha legat på havets botten i närmare 80 år.
Arbetet är komplicerat och farligt. Åtta dykare turas om att arbeta vid fartyget en timme åt gången. Man borrar sig in i utrymmen där oljan finns och pumpar sen upp den till fartyget på ytan.
Men arbetet blev mer komplicerat än man först trodde. Oljan har på vissa platser i Skytteren ändrat konsistens och blivit som tung tjockolja. För att kunna pumpa oljan har man varit tvungen att först värma den med ånga.
Hittills har man pumpat upp runt 60 000 liter olja från vraket, men arbetet är väderkänsligt och har dragit ut på tiden. Man hoppas att Skytteren nu ska vara tömt inom fyra veckor.