Det viktigaste skälet som Balfour Beatty Rail anger till att man inte kunde fullfölja kontraktet med nuvarande prisnivå är att personalkostnaderna skjutit i höjden.
Man hade räknat med att kunna locka över 100 medarbetare i Västra Götaland från det statliga bolaget Infranord,som tidigare var Banverket Produktion.
Men man lyckades bara köpa över 40.
– De skickade brev med löften om lojalitetsbonusar på 100 000, men det har jag kastat. Jag byter inte bort mina semesterdagar som jag har som statligt anställd mot en bonus som bara betalas ut om jag är lojal, uppger en källa för Västnytt.
Bristen på järnvägstekniker gör att de är hett eftertraktade på marknaden och löner och villkor stiger därefter, och det var det som fick Balfour Beatty att kräva mer pengar av Trafikverket. I ett av dokumenten där man motiverar att priserna bör höjas skriver man följande:
”I kontakterna med potentiella medarbetare har BB Rail förstått att Infranord gjort sig skyldigt till ett oseriöst agerande genom bland annat ryktesspridning och påtryckningar på personalen.”
Vari dess påtryckningar skulle bestå, har inte Västnytt kunnat få reda på från Balfour Beatty Rail eftersom de inte vill ställa upp på någon intervju.
Infranords personalchef i Göteborg, Susanna Vilcek kommenterar uppgifterna så här:
– Vi tjänar ingenting på att prata ned en konkurrent, då är man inte förtroendeingivande som arbetsgivare.
– Det kan vara en upplevelse som de har, en frustration. Det är klart att man känner en frustration om man inte får de medarbetare man behöver. Men det här tycker jag är starkt uttryckt och det är inte något vi har gjort, säger hon till Västnytt.
Hanna Nyberg