Kungälvs kommun. Foto: SVT

Socialtjänsten ringde fel – röjde kvinnas identitet

Uppdaterad
Publicerad

Socialtjänsten i Kungälv ringde till fel person och röjde en kvinnas identitet och uppgifter om hennes situation. Nu utreder kommunen sekretessbrottet internt.

– Det som har hänt är mycket allvarligt, säger enhetschefen Kristina Olsson.

När det ringde från ett Kungälvsnummer på Sofias telefon tänkte hon inte något särskilt om det, hon får ofta samtal från andra delar av landet till sitt företag, och hon svarade som vanligt. I andra änden presenterade sig en person från socialtjänsten i Kungälv som sa att de hade fått in en orosanmälan, och genast började prata om ”Sofias” familjesituation.

– Hon hade ringt fel, det skiljer bara en siffra mellan mitt nummer och det hon tänkte ringa, säger Sofia, som inte vill stå med sitt efternamn för att undvika att den andra kvinnans identitet röjs.

Kvinnan i luren pratade på om Sofias syskon och hennes pappa. När Sofia försökte stoppa henne röjde socialtjänstemannen det telefonnummer som egentligen skulle ha blivit uppringt.

– Det tyckte jag var rätt olustigt. Det är oprofessionellt och dåligt att röja en privatpersons identitet. Jag kunde direkt söka på det numret hon gett mig och konstatera att det var lätt för mig att hitta den här personen, säger Sofia.

Otrevlig ton

Hon upplevde också att hon behandlades dåligt av tjänstemannen.

– Hon hade en väldigt arrogant och otrevlig ton tyckte jag. Inte att hon skällde, men hon hade en översittarton som jag inte gillade alls.

Kristina Olsson, enhetschef för mottagningsenheten på socialtjänsten i Kungälv, har Lex Sarah-anmält händelsen, och hoppas att utredningen ska ge svar på hur det här kunde hända.

– Det är ett sekretessbrott som inte är acceptabelt, säger hon.

Inhyrd konsult

Tjänstemannen i fråga är inte anställd på kommunen, utan inhyrd från en konsultfirma. Sekretessbrottet är en arbetsrättslig fråga, och hade det varit en kommunanställd så hade det enligt arbetsrätten varit tydligt att det är en förtroendeskada gentemot arbetsgivaren, enligt Kristina Olsson. Hur det kommer hanteras när det gäller en konsult kan hon inte svara på i dag.

Juridiskt sett är det också ett lagbrott, och det skulle kunna bli en polissak. Sofia har funderat på att polisanmäla händelsen, men när hon försökt ringa polisen har det tagit stopp.

– Jag har försökt att ringa polisen ett par gånger, men när det är en timmes telefonkö så orkar jag inte det när jag själv inte är drabbad. Jag kanske kommer att pröva igen, men en timmes väntetid är för lång tid, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.