– Det är lite knepigt, säger Göran Hjelte, på väg till London.
Sedan i fredags har de tyngre planen flygförbud till och från Göteborg City Airport i Säve. För bland andra Göran Hjelte och hans resekamrater, på väg till London för att se på fotboll, väntade därför en extra bussresa till Landvetters flygplats efter incheckningen.
– Vi bor i Bollebygd, nära Landvetter. Men nu får vi ändå åka hit först och sedan dit, berättar han.
– Det är lite knepigt.
Sparrow, med något mindre flygplan, flyger visserligen som vanligt och Wizz Airs passagerare kan ta sig direkt till Landvetter. Ryanairs och Gotlandsflygs kunder måste dock checka in på Säve och sedan sätta sig på en buss.
”Väldigt konstigt”
För Ida Andrén är beskedet en nyhet när hon anländer till Säve.
– Så länge jag hinner med så är det väl okej. Men det är väldigt konstigt att man inte har fått någon information, säger hon.
Pia Nilsson, på väg för att hälsa på släktingar i England, är inne på samma spår.
– Jag såg det på nätet, men har inte fått något mejl eller någonting, säger hon.
Oklart läge
Det är en rutinkontroll av taxibanorna, som planen använder på väg till och från start och landning, som ligger bakom stoppet. I väntan på en närmare analys av om banorna håller för belastningen, slussas tusentals passagerare med buss mellan de båda Göteborgsflygplatserna.
När den tyngre trafiken kan komma i gång igen var på tisdagen oklart.
– Oavsett de tuffa konsekvenserna som det får, så måste vi sätta säkerheten främst, säger Annika Nyberg, vd för flygplatsen i Säve.
– Det blir stökigt. Men hittills har förseningarna legat på runt en timme, mitt i den här sorgliga processen är vi tacksamma för att det är så det ser ut ändå.
Fakta: Göteborg City Airport
Göteborg City Airport, som tidigare hette Säve flygplats, var från början en militär flygplats men blev i slutet av 1970-talet civil.
Bland ägarna finns utöver Swedavia även Volvo och Göteborgs kommun.
Flygplatsen, som bland annat trafikeras av flera lågprisbolag, hade i fjol drygt 860 000 passagerare. (TT)