På Herrljunga station får många passagerare just nu vänta som är på väg runt om i Sverige. Det pågår för tillfället tre olika tågstopp runt om i Västra Götaland. Foto: SVT

Brand på tåg – 200 passagerare evakuerades

Uppdaterad
Publicerad

Det har varit en elbrand på ett persontåg utanför Falköpings station. Branden har orsakat stopp på västra stambanan, men tåget kan snart vara bärgat.

Tågtrafiken är stoppad mellan Falköping och Skövde efter att det har börjat brinna i ett tåg utanför Falköping. Trafiken mellan Göteborg och Stockholm påverkas.

– Det är stopp i trafiken. Det rör sig om en brand i en transformator. Första prognosen är att det kan ta en timme och det påverkar trafiken till och från Göteborg, sade Joanna Ljunggren, säger Trafikverkets pressjour, strax efter att branden startat.

Räddningstjänsten larmades vid 15-tiden till branden som var några kilometer från Falköpings station. Omkring 200 passagerare evakuerades.

– Det var en brand i en elcentral på tåget, sade Stefan Swenson, räddningschef i beredskap på Mellersta Skaraborgs räddningstjänst och fortsätter:

– Passagerarna blev snabbt evakuerade och står på en asfalterad plats ute, i ett industriområde.

Räddningstjänsten har lämnat

Det var ett regionaltåg i norrgående riktning från Herrljunga, en så kallad dubbeldäckare, som började att brinna.

– Elden är släckt nu och insatsen är avslutad, sade Stefan Swenson vid 16-tiden.

Tåget bärgades bort vid 17-tiden och vid 17:30 ska tågtrafiken på sträckan flyta på som vanligt, enligt Trafikverket.

Ytterligare två tågstopp

Ett tågstopp pågår också sedan 15-tiden mellan Håkantorp och Grästorp. All tågtrafik mellan Herrljunga och Uddevalla är stoppad. Orsaken är ett spårfel, en så kallad solkurva. Prognosen är att det ska vara löst till lördag morgon.

Ytterligare ett tågstopp rapporterades mellan Herrljunga och Borås vid 16.30. Även det på grund av solkurvor. Där finns ingen prognos och tågen står still och det är stopp i båda riktningar.

En solkurva kan uppstå då rälsen utvidgar sig på längden av värmen. Rälsen är av stål och när stålet blir varmt sträcks det ut, liksom det drar ihop sig när det blir kallt. Påfrestningen på rälsspik eller andra typer av befästningar blir för stor. Ballasten som håller slipern på plats ger vika och rälsen knäcks ut. Med solkurvan ökar risken för urspårning, skriver Trafikverket på sin sajt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.