Stora delar av Göteborg utan vatten Foto: SVT

Göteborgare måste koka vatten

Uppdaterad
Publicerad

Efter tisdagkvällens stora vattenläcka i Göteborg börjar nu vattnet komma tillbaka i kranarna. Men i Bergsjön, Eriksbo, Gunnilse och Bergum uppmanas invånarna att koka vattnet innan de dricker det eller använder det till matlagning.

– Vi rekommenderar kokning som en säkerhetsåtgärd. Anledningen är att rörnätet i dessa områden var trycklöst en längre tid, och det kan då finnas risk att det blir påverkat av markvatten, säger Henrik Kant, förvaltningschef på Kretslopp och vatten i Göteborgs stad.

Invånarna i de berörda områdena erbjuds även att hämta rent dricksvatten ur tankar som kommunen kört ut. De står på Rymdtorget, Kortedala torg, ICA Gunnilse samt vid pizzeria Arman Place vid Lerumsvägen i Olofstorp.

På andra håll i staden kan vattnet lukta och smaka annorlunda den närmsta tiden, men det ska inte vara någon fara att dricka. Göteborgs stad uppmanar dock göteborgarna till sparsamhet eftersom vattenproduktionen fortfarande är ojämn.

Förstörd vattenledning

Strax efter klockan 17 på tisdagen upptäckte många göteborgare att det inte kom något vatten ur kranen, eller att trycket var väldigt lågt. Anledningen var att en entreprenör vid ett bygge hade råkat förstöra en stor vattenledning som går från Alelyckans vattenverk.

Den trasiga ledningen fick kopplas bort från systemet, och vid midnatt kunde produktionen av dricksvatten återupptas med full kapacitet.

Drabbade är oroliga

När Victoria Kratz kom hem från jobbet vid 17-tiden så kom det väldigt lite vatten ur kranen när hon satte på den och sedan sinade vattnet snabbt. Victoria bor i Bagaregården och står mitt i matlagningen när SVT Nyheter Väst når henne.

– Jag försöker att laga mat utan vatten så gott det går och satte precis in potatisarna i ugnen, säger hon.

Samtal kom in till SVT under tisdagkvällen från Härlanda, Kärra, Backa och Bagaregården från människor som är utan vatten. En del hyresgäster har försökt nå sin hyresvärd Poseidon via deras akutnummer men inte kommit fram.

Bristfällig information

Victoria Kratz tycker att informationen är dålig. Hon har försökt att ringa både Poseidon och driftscentralen, men det är upptaget över allt.

– Det är överbelastat och på hemsidorna finns ingen information. Alldeles nyss köpte jag ett så kallat överlevnadskit eftersom det är så mycket prat om att man ska ha det så vi hade en del vatten hemma som tur var. Min man ska försöka ta med sig från jobbet också, säger hon.

– Det är våra brandväggar som ligger nere. Därför kan hyresgäster inte nå oss. Vi jobbar så fort vi kan på att få det att fungera, säger Linda Thorsson, informationschef på Poseidon.

Victoria Kratz får beröm av Jon Pile som är insatsledare på räddningstjänsten.

– Det är bra att tänka precis så. Man ska kunna klara sig i 72 timmar och då krävs det att man har vatten hemma. Det blir stora belastningar på ledningscentralen när folk ringer in för att berätta att man inte har vatten, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.