Foto: SVT

Stort datahaveri på Västtrafik

Uppdaterad
Publicerad

Västtrafik hade omfattande dataproblem som gjorde att ingen kunde betala med app. Dessutom låg både hemsidan och all trafikinformation nere.

– Vi hade ett underhållsarbete på en server i morse och något verkar ha gått fel, säger Lena Johansson på Västtrafiks presstjänst.

Problemen innebar att det inte gick att betala resor med appen ”To go”. Inte heller fungerade det så kallade realtidssystemet.

– Det är alltså skyltarna på hållplatserna som meddelar när nästa tur går, allt är släckt, sa Lena Johansson vid 09-tiden.

Även hemsidan låg nere

– Vi försöker kommunicera med resenärerna genom Facebook, sa Lena Johansson.

Så hur gör resenärer som inte kan betala?

– Vi har full förståelse för att det inte går. Biljettkontrollen är medveten om problemen.

Vid 09.45 meddelar Västtrafik att problemen är lösta och att allt återgått till det normala.

– Det var ett strömavbrott i vår serverhall som orsakade problemen, säger Lena Johansson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.