Så här kan framtidens elflygplan se ut i Sverige. Foto: Elise

Svenskt elflygplan kan bli verklighet

Publicerad

Svensk flygindustri hoppas kunna slå sig in i den internationella konkurrensen om att bygga mindre elflygplan.

Planeringen för att utveckla elektriska flygplan har börjat. Projektledare bakom satsningen Elise, Elektrisk Lufttransport i Sverige, som finansieras av Vinnova, är Anders Forslund från Chalmers.

– Runt om i världen är det lite guldrusch så nu undrar vi vad vi kan göra. Vi har hittat en nisch för Sverige vilket är behovet för regional transport. Sedan har vi sett att vi är tillräckligt långt fram tekniskt för att kunna konkurrera, säger Anders Forslund.

Att flyget står för en växande del av de globala utsläppen av koldioxid är ett problem som forskare och flygplanstillverkare runt om i världen försöker hitta lösningar på. Luftfartsverket, Chalmers tekniska högskola och forskningsinstitutet RISE Viktoria har därför tillsammans med bland annat Saab Aero börjat detta samarbete för att ta fram elektriska flygplan i Sverige.

Åttasitsig prototyp

– Nu skall vi bygga en modell för att testa motor och batteri och se om det här fungerar. Sedan skall vi börja bygga en prototyp. Ett åttasitsigt regionalt passagerarplan som skall kunna flyga cirka 40 mil, vilket skulle kunna ersätta ungefär en tredjedel av dagens små rutter i landet, säger Anders Forslund.

Man hoppas kunna slå sig in i den internationella konkurrensen och skapa en industri kring att bygga elflygplan i Sverige.

– Att bygga ett mindre plan gör det lättare för oss att komma igång. Den långsiktiga visionen är att flyga helt autonomt, det vill säga helt utan pilot. Vi tror att på lång sikt är detta en revolution,  säger Anders Forslund.

Kan ni konkurrera med stora flygplanstillverkare som Boeing och Airbus?

– Vår fördel är att det är ett infrastrukturprojekt, lagstiftningen och politiken är med oss i Sverige. Det är enklare här än i de flesta länder, säger Anders Forslund.

I luften 2025

Man hoppas kunna ta fram ett testplan inom tre år och om allt går bra skulle det första svensktillverkade elplanet kunna gå i inrikestrafik inom tio år.

-Vi pratar om att ungefär 2025 kan vi ha tagit fram ett certifierat flygplan, säger Anders Forslund.

Finns det pengar för att förverkliga detta?

– Än så länge är vi Vinnova finansierade, men det kommer att krävas att även industrin går in med mer pengar för att det skall bli verklighet, säger Anders Forslund från Chalmers.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.