Swedish match vann strid mot dansk snustillverkare Foto: TT

Swedish match vann strid mot dansk snustillverkare

Publicerad

Swedish Match har ensamrätt till sin runda snusdosa, med nedsänkt lock, för lössnus. Det slås fast i en dom, där den danska snustillverkaren V2 Tobacco med hot om höga böter förbjuds att sälja snarlika dosor.

Swedish Match stämde 2011 den danska konkurrenten för att ha snyltat på det renommé man anser sig ha byggt upp hos svenska snusare. Men i stället åkte man på ett rejält bakslag när Stockholms tingsrätt för ett drygt år sedan beslutade att upphäva varumärkesskyddet för de särdrag den svenska lössnusdosan haft i årtionden.

Tvisten har raljerande beskrivits som att Swedish Match ville ha ensamrätt på runda snusdosor.

– Det finns en lustighet i det, men det är inte alls vad detta handlar om, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match.

Nedsänkta locket unikt

I stället handlade striden om kombinationen av form och storlek på snusdosan, men framförallt formen på det nedsänkta locket som Swedish Match fick varumärkesskydd för 2004.

Nu har Svea hovrätt upphävt tingsrättens dom och gett Swedish Match rätt till sin dosa.

– Vi är så klart glada över domen och att vårt snus inte allt för enkelt kan förväxlas med annat snus. Vi kan bara garantera hög kvalitet för våra egna produkter, men självklart inte för andras, säger Patrik Hildingsson.

Ska kräva skadestånd

Fortsätter det danska bolaget att använda den skyddade snusdosan väntar en halv miljon i böter för varje tillfälle. Man ska också ersätta Swedish Match med drygt 6,5 miljoner kronor i rättegångskostnader. Dessutom kan V2 Tobacco nu vänta sig dryga skadeståndskrav.

– Det blir nästa steg, att fundera kring skadestånd, säger Patrik Hildingsson.

Swedish Match stämdes nyligen själva av Konkurrensverket, som anklagar bolaget för att ha gömt undan konkurrenternas produkter i sina snuskylar. Snustillverkaren har bestridit stämningen, som är på hela 38 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.