Det var tidningen GT som först uppmärksammade händelsen som skedde vid lunchtid på torsdagen. Ett vittne berättade för tidningen hur det blev panikartad stämning bland passagerarna i den aktuella vagnen.
– Hade jag stått vid dörren denna gång är jag övertygad om att jag hade slungats ut, säger hon till GT.
Glipa på 10-20 centimeter
Västtrafik uppger dock att dörrarna aldrig varit helt öppna. Istället säger företaget att en glipa på mellan 10-20 centimeter uppstått under färd.
– Vi stannade tåget omedelbart när vi fick reda på det här. Sedan stängdes och säkrades dörrarna, innan tåget fortsatte på färden mellan Vänersborg och Göteborg, säger Torvald Svahn, affärschef för tåg på Västtrafik.
Enligt Svahn finns det säkerhetssystem på tågen som ser till att dörrarna är låsta och säkrade innan tågets avgång.
– Föraren får en signal när dörrarna är säkrade. Får föraren inte den tekniska signalen så går det inte att starta tåget.
”Extremt ovanligt fall”
Det aktuella tåget – av modellen Regina – togs ur trafik efter ankomsten till Göteborg. Nu ska tåget undersökas för att ta reda på vad som orsakade felet.
– Det här är ett extremt ovanligt fall, och vad det kan bero på vill jag inte uttala mig om i nuläget, utan vi får vänta tills vi gjort vår undersökning.
Svar lär dröja
Svaret på varför dörrarna öppnas kan dock komma att dröja. Enligt Västtrafik har personal börjat undersöka tåget, men nu har man kallat in experthjälp från SJ, som ska undersöka felet närmare.
Finns det något skäl att ta övriga Regina-tåg ur trafik också?
– Nej, inte i det här läget, eftersom felet är så ovanligt. Det har aldrig inträffat tidigare såvitt jag vet. Men vi får se vad utredningen visar.