– Vi hade en hög konkurrens under hösten och hela året, säger VD Björn Sandmark. Foto: Pressbild

Göteborgs stadsteater tappade mer än var tionde besökare

Publicerad

Förra året var inget roligt år för Göteborgs stadsteater besöksmässigt. För första gången på många år hade man under 100.000 besökare under året. Men VD:n är inte orolig.

– Jag tycker inte man kan säga något om en vikande trend, säger Björn Sandmark.

Förra året gick 93 439 människor på någon av Göteborgs stadsteaters föreställningar. Det är omkring 15 procent färre än året före. Björn Sandmark tycker inte att man ska lägga för stod vikt vid siffrorna.

– Vi hade en hög konkurrens under hösten och hela året. Dessutom gick vi igenom ett skifte av konstnärlig ledare, vilket bland annat ledde till en del beslut som vi i efterhand kanske borde tänkt annorlunda kring.

Sandmark nämner bland annat föreställningen En fröjdefull jul, som spelades på Stadsteatern under början av förra året, och som blev en publikflopp.

– Vi hade lagt in den föreställningen tre veckor efter jul. Och det visade sig att då var folk väldigt trötta på allt som hade med jul att göra, så det var en miss.

Besökarna till Göteborgs stadsteater har dock minskat stadigt de senaste fem åren, med undantag för 2015. 2016 var dock första året på länge där publikantalet understeg 100.000 personer. Men Björn Sandmark tror inte att intresset för teater minskar.

– Jag tror att det går upp och ned. Det här nya året har exempelvis börjat fantastiskt, och vi har redan haft 25.000 besökare.

Fakta

2011

Besökare: 114 350

Föreställningar: 634

Beläggningsgrad: 79%

2012

Besökare: 111 594

Antal föreställningar: 538

Beläggningsgrad: 77%

2013

Besökare: 108 826

Föreställningar: 590

Beläggningsgrad: 75%

2014

Besökare: 102 866

Föreställningar: 570

Beläggningsgrad: 79%

2015

Besökare: 109 978

Föreställningar: 588

Beläggningsgrad: 87%

2016

Besökare: 93 439

Föreställningar: 524

Beläggning: 73%

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.