Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Äldre Saab-modeller kan idag kosta upp emot en halv miljon kronor och intresset ser inte ut att minska. Foto: SVT

Tio år sen konkursen – Saab-bilar säljs för rekordpriser

Uppdaterad
Publicerad

För tio år sedan gick Saab i graven och över 3 000 medarbetare blev arbetslösa. Men intresset för att äga en Saab är högt, numer säljs vissa modeller som samlarobjekt för hundratusentals kronor. 

Saab Turbo gjorde bilmärket känt över världen – hör hur den låter i klippet

Den 19 december 2011 kom dödsstöten för Saab när man begärdes i konkurs. I början av 2012 steg arbetslösheten till närmare 20 procent i Trollhättan – närmare var femte person saknade då ett jobb att gå till.

– Vi hade en plan B om Saab skulle lägga ner med och det jobbade vi en hel del med. Det hade vi lärt oss från tidigare nedläggningar att det gäller att vara väl förberedd om det värsta händer, säger kommunalrådet Paul Åkerlund (S).

Utländska personer hör av sig

Det skulle ta flera år att hämta igen arbetslösheten i Trollhättan. Men efter Saab gick i konkurs bildades flera teknikbolag som arbetade mot fordonsbranschen, kompetensen efterfrågades. Så bilindustrin präglar fortfarande staden.

– Vi är fortfarande väldigt stora inom teknik och bilteknik, så det pågår väldigt mycket bilutveckling i Trollhättan fortfarande.

På Saab Car Museum säger man att intresset för Saab-bilar växer hela tiden. Inte sällan handlar det om personer från utlandet där Saab hade ett rykte om att vara en premiumbil.

– Vi trodde att intresset skulle minska efter konkursen men det verkar vara precis tvärtom, kärleken från de som äger bilarna är jättestor, säger Peter Bäckström, intendent på Saab car museum och fortsätter.

– Det märks bland annat på priserna, en Saab 96 idag kan kosta upp emot en halv miljon kronor

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer