De senaste tre åren har antalet fordon som passerar trängselskattskamerorna ständigt ökat. Under förra året passerade 138,1 miljoner fordon trängselskattpassagerna. Det är en ökning från 2015 års siffror som låg på 133,1 miljoner.
– Det är inte önskvärt, och följer inte de ursprungliga målen som vi hade när vi införde trängselskatt. Samtidigt har bilinnehavet i Göteborg minskat, men det är inpendlingen från regionen som ökar, säger Johan Nyhus (S) och tillägger:
– Men vi har inga ambitioner att justera trängselskatten. Det är många faktorer som ligger bakom ökningen och vi vill därför jobba mer för att göra kollektivtrafiken attraktiv.
Inte nöjd
Den ökade trafiken innebär att det under 2016 debiterades över en miljard kronor i trängselskatt och förseningsavgifter. Exklusive det sista kvartalets förseningsavgifter så har debiteringen ökat med 12 miljoner kronor från 2015.
– Så den uppfyller målet om att få in finansiering, även om vi inte är nöjda med att antalet bilister har ökat, säger Johan Nyhus (S).
Inga planer på prishöjning
Trängselskatten höjdes den 1 januari 2015, eftersom området som innefattade trängselskatt blev mindre än man först hade beräknat. Antalet bilister har fortsatt att öka trots införandet och höjningen. Det finns i nuläget inga planer på att ytterligare höja trängselskatten i Göteborg.
– Det var en smärre förändring på bara några kronor som gjordes, säger Mikael Andersson, pressansvarig på transportstyrelsen och tillägger:
– Det skulle krävas en lagändring för att höja trängselskatten ytterligare och jag har ingen information om att det skulle vara aktuellt.