Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vidar-Lo och Agnes gillar att utmanas av kluriga matteproblem – grillades av Chalmerister i tre dagar. Foto: SVT

Unga mattegenier får utlopp för sin talang på Chalmers

Uppdaterad
Publicerad

I tre dagar har särskilt begåvade barn från hela landet bjudits in till Chalmers för att tillsammans lösa kluriga uppgifter och få utlopp för sina kunskaper. Något många av dem saknar i den vanliga skolan.
– Det är skönt att vara här, för det är svårare, mer stimulerande och lugnare, säger Vidar-Lo Blom Nählinder från Angered.

Vidar-Lo ska börja fyran till hösten, men läser redan matte för barn i femte-sjätte klass. Han är yngst bland de som träffades tre dagar på Chalmers för att ägna sig åt matematik och programering.

Finns ett stort behov

De som ligger bakom projektet är matematikföreningen Intize, som i vanliga fall arbetar mer med mentorsprogram. De samarbetar både med Chalmers och Göteborgs universitet som ställer upp med ideella mentorer till yngre elever, som antingen har svårt för matematik eller som i det här fallet ovanligt lätt för det.

Matematikdagarna på Chalmers har däremot inte gjorts förut.

– Det är tydligt att det finns ett stort behov för särskilt begåvade barn att få utmanas på sin nivå, många av dessa barn tappar annars helt lusten för skolan. Platserna till dagarna fylldes snabbt och vi fick lite oväntat anmälningar från hela Sverige, säger Linda Ekberg, verksamhetsansvarig på Intize.

I klippet ovan hör du några barns tankar om matematikdagarna och om vilka risker som finns för särskilt begåvade barn som inte utmanas.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer