Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

  • Viktigt meddelande:

    Ett utsläpp av flourvätesyra har inträffat i en industrilokal i Avesta. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

Uppkopplade fordon varnar för halka

Trafikverket hoppas att ny teknik ska ge bättre halkbekämpning och färre olyckor. I vinter testas den bland annat i Västsverige. Foto: SVT

Trafikverket hoppas att ny teknik ska ge bättre halkbekämpning och färre olyckor. I vinter testas den bland annat i Västsverige.
– Trafiksäkerheten ökar genom att förebygga vinterolyckor, säger Hawzheen Karim som är projektansvarig på Trafikverket.

Dan Sheingold nynnar när han svänger sin taxi kring centralstationen i Göteborg. Hans bil är en av runt 200 fordon som utrustats med tekniken i Sverige. 

– Jag är väldigt nöjd att vi får vara en del av detta. Jag är väldigt glad för att jag kan dra mitt strå till stacken, säger han.

Snett under hans ratt sticker en svart liten plastlåda ut. Den lyssnar till bilens interna sensorer. Genom att de uppkopplade bilarna skickar data vidare kan Trafikverket genom att kombinera med väderinformation få en bättre bild av vägklimatet. Systemet ska förutse och beskriva var och när det blir halt på vägarna. 

Ska höja trafiksäkerheten

På så sätt kan halkbekämpning skickas ut på rätt plats, vid rätt tillfälle. Tanken är att tekniken ska leda till bättre vinterväghållning, ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

– Det gör att man inte saltar i onödan, säger Hawzheen Karim, projektansvarig på Trafikverket.

Finns det inte en risk med att staten vet var alla bilarna är?

– Det är en bra fråga. Vi har tänkt på det. Datan som samlas in är anonymiserad. Så identiteten kommer aldrig till oss. 

Uppkopplade fordon varnar för halka

Taxiföraren Dan Sheingold hoppas att projektet ska leda till bättre halkbekämpning i framtiden.

– Att man inte bara förlitar sig på en väderleksrapport som kanske inte stämmer. I stället för åka ut och salta när det är nio plusgrader så saltar när man när det är som halast.

Om systemet

Visa

Halkvarningssystemet kallas RSI, vilket står för Road Status Information. Det är ett projekt som ska öka trafiksäkerheten och effektivisera vinterväghållningen. Systemet kombinerar klimatmodeller, data från fordon som analyseras med avancerad metodik, samt en detaljerad, statistisk analys av vägavsnitt.

Totalt rullar cirka 200 bilar utrustade med tekniken i Sverige, bland annat i Västsverige och i Stockholm.

Projektet har beställts av Trafikverket. Det är också Trafikverket som står för huvuddelen av finansieringen. Projektet kostar 6 miljoner kronor i den här fasen.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.