Hur kan Göteborg bli vackrare? Vad tycker du om stadsplaneringen? Foto: SVT

Vad tycker du om stadsutvecklingen i Göteborg?

Uppdaterad
Publicerad

Stadsarkitekten Björn Siesjö sågar stadsplaneringen i Göteborg. Håller du med? Vad har du för tankar om stadsutvecklingen? Hur skulle Göteborg kunna bli en vackrare stad? Ni delade med er av era tankar i chatten nedan.

SVT rapporterade · Vad tycker du om stadsplaneringen i Göteborg?

Tack för att ni har tyckt till om stadsplaneringen i Göteborg, nu stänger vi chatten för idag!

SVT · Amanda Gustafsson

Låda, på låda, på låda.

Tack Gert Wingårdh.

K-J

Grönytor insprängda - gröna stråk och parker i hela staden. Undvika tråkiga skyskrapor som skuggar allt annat. Många levande småtorg. Allt sammanbundet med bra promenad och cykelstråk samt tillräcklig kollektivtrafik. Verkar som många tycker som jag!

Maria

Göteborg kanske har det utseende det förtjänar? Ingen kommer någonsin att glömma och förlåta Muteborg. Staden kanske behöver grävas upp på mer än ett sätt.

AnneMarie

Bedrövligt med fixeringen vid så kallade höga hus. Det så kallade Karlatornet är tänkt att byggas på ren lera, och kommer förmodligen aldrig att färdigställas. Och det kunde ju vi vanliga medborgare räkna ut från början, men inte Göteborgs politiker och stadsplanerare.

Anna

Skandal att Stena får fortsätta att ha en terminal inne i centrum. Och på det sättet intensifiera centrums funktion som genomfartsled.

Anna

Varför river Göteborgs stad hus från 1800-talet? De här husen är byggda för att stå i århundraden, med ett hantverkskunnande som man idag inte anser sig ha råd med. Istället smäller man upp prefabricerade modulhus, kulissarkitektur som ser sjaskig ut efter 20-30 år. Hur kan man göra så och samtidigt tala om hållbarhet?

Anna

Jag representerar en byggherre som byggt flera bostadsprojekt, i såväl Göteborg som övriga kommuner, och Göteborgs Stad genom dessa fyra förvaltningar, men utöver dem även Kretslopp och Vatten, är det mest ineffektiva och omständiga kommun vi har gjort projekt i med råge. Och vid branschträffar visar det sig snabbt att det är gängse syn.
Alla förvaltningar driver sin egen agenda, vilket gör att man får föra olika dialoger, inte sällan är det dem själva som är motståndet i frågorna.
Det är katastrof ur ett samhällsbyggnadsperspektiv, hade det inte varit för stadens attraktion i sig så hade vi aldrig velat vara verksamma här. Och då är vi ändå en större organisation, en mindre skulle inte ha en chans att uthärda. Nämnde jag att projekten och därigenom hyrorna blir dyrare?

Anonym

Ta en karta och se hur Gbg såg ut för 100 år sedan, återställ allt som går att återställa innanför vallgraven, även kanaler och broar. Göteborg behöver ett hjärta med kärl där älvens vatten kan flytta runt. Gräv upp de dämpade hamngatorna! Släng ut spårvagnar, biltrafik och begränsa cykelns framfart som börjar bli ett problem.

Julian van Amstel

Man tycker att kommunalpolitiker och arkitekter borde ha lärt sig av 60-talets rivningshysteri. Varför detta förakt för det gamla och denna obegripliga fäbless för nya fyrkantiga glaslådor? Var finns hållbarhetstanken i stadsbyggandet?

Det är dessutom synneligen oestetiskt och deprimerande att blanda vackra 1800-talshus med fyrkantiga, rostiga lådor. Om man nu måste bygga på höjden, gör det i kluster och inte instoppat där det möjligen finns en gräsplätt över någonstans i staden!

Sluta förstöra göteborgarnas kulturarv!

Elin

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Starta klippet för att höra Göteborgarnas syn på stadsplaneringen. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer