Socialdemokraten Marie Dahlin har höga krav på nya bron Foto: SVT och skiss

Vänersborg klagar på Hisingsbron

Uppdaterad
Publicerad

Totalt är det sju broar i Göta älv som är lika låga eller lägre än den planerade Hisingsbron, som ska bli 13 meter. Två av broarna finns i Vänersborg. Ändå har Vänersborgs kommun överklagat Hisingsbron till Mark- och miljööverdomstolen med hänvisning till att den är för låg.

Den nya Hisingsbron i Göteborg kommer att bli 13 meter hög och när högre fartyg ska passera så kommer bron att lyftas upp till 28 meter. Men åtta kommuner har överklagat planerna eftersom de anser att bron är för låg och hindrar yrkestrafiken till och från Vänerhamnarna. En av dem är Vänersborgs kommun.

– Vi har invändningar mot höjden på bron, den är för låg. Jag menar att Göteborg har prioriterat bygget av nya bostadsområden före sjöfarten och näringslivet, säger Marie Dahlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg.

Hisingsbron

Men den nya Hisingsbron är inte den enda låga bron som fartygen måste passera längs Göta älv mellan Göteborg och Vänern. Totalt är det sju broar som är lika låga eller lägre och dessutom finns ett stort antal slussar. Hela passagen tar nio timmar för yrkesfartygen. 

Öppnas av slussmästaren

Alla broar och slussar är fjärrstyrda och öppnas av slussmästaren på Kanalcentralen i Trollhättan och från sitt ledningstorn alldeles intill den första slussen har han full kontroll över fartygen.

– Vi snittar på cirka tre fartyg om dagen här, och det är på sommaren från maj till september som det är mest att göra, eftersom det då är mycket fritidsbåtar och tung trafik som passerar, berättar Jörgen Samuelsson.

Den nya Hisingsbron kommer att bli lika hög som Jordfallsbron i Kungälv, det vill säga 13 meter. Förra året öppnades Jordfallsbron 1980 gånger, vilket i snitt blir 5,4 gånger per dygn. Det är en minskning med åren innan.

Tre yrkesfartyg per dygn

Av de båtar som krävde broöppning var det bara tre fartyg per dygn som gick i yrkesmässig trafik, resten var fritidsbåtar.

Vad är värsta flaskhalsen i hela vattenpassagen mellan Göteborg och Vänern?

– Det är järnvägsbroarna, Trollhättan framför allt, som stoppar upp, tågen ska fram först, säger slussmästare Jörgen Sandersson.

De två sista låga broarna som hindrar fartygens fria passage till Vänern är Gropbron och Järnvägsbron i Vänersborg och frågan är om Vänersborg nu planerar att riva dessa lågbroar och bygga högbroar i stället, för att underlätta för sjöfarten?

Marie Dahlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, ler lite när hon får frågan.

– I våra värsta stunder så har vi väl också diskuterat att ta bort våra broar, de är väldigt dyra i underhåll, men vi har inte sett att det varit några andra problem med våra broar här, säger hon.

Men du tycker inte att ni ställer orimliga krav på Göteborg, när ni kräver en hög bro där, samtidigt som ni själva har låga broar?

– Vi har inte försämrat för sjöfarten utifrån de förutsättningar vi har idag, men det gör Göteborg, menar Marie Dahlin

De övriga kommunerna som överklagat höjden på Hisingsbron är Ale, Götene, Gullspång, Karlstad, Kristinehamn, Lidköping och Mariestad. Beslutet om höjden på den nya Hisingsbron och villkoren för bygget av bron kommer från Mark- och miljööverdomstolen i mitten på april.

FAKTA Broöppningar

Jordfallsbron

2013 2235 öppningar

2014 2140 öppningar

2015 1980 öppningar

Källa: Sjöfartsverket

FAKTA Göta älv-broarna

Sju broar är lika låga eller lägre än Hisingsbron (13 meter):

Marieholmsbron (järnvägsbro): 5,9 meter

Jordfallsbron: 13 meter

Lilla Edetbron: 10 meter

Klaffbron i Trollhättan: 3,5 meter.

Järnvägsbron i Trollhättan: 2,8 meter

Gropbron i Vänersborg: 4,0 meter

Järnvägsbron i Vänersborg: 2,0 meter.

Källa: Sjöfartsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hisingsbron

Mer i ämnet