Se bilderna från värmekameran som visar personer som genar över spåren. Foto: SVT

Värmekameror skall förhindra självmord och olyckor

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket använder för första gången värmekameror i Västra Götaland för att identifiera farliga platser. Med hjälp av statistiken ska dödsolyckor på spåren kunna förebyggas.

Trafikverket vet inte hur många som korsar olika banområden där det är förbjudet. Men man för statistik över olyckshändelser. Under åren från 2010 till och med 2014 dog 76 obehöriga som befann sig på banområden i Sverige. Under samma period tillkommer 391 självmord och/eller självmordsförsök.

Det är olycks- och självskadestatistiken som gör att Trafikverket i Västra Götaland fått 30 miljoner extra i år för att arbeta med spårsäkerhet och självmordprevention. Pengarna har bland annat gått till staket som ska försvåra för genande över spåren i Lerum och i Skövde. Dessutom har pengarna gått till ett pilotprojekt med värmekameror.

– Framförallt så är det stängsel som vi kommer att sätta på platser där vi vet att vi har problem, men vi kommer även utreda mer kameraövervakning och vad det kan ge, säger Christer Ahlin, enhetschef järnväg på Trafikverket Väst.

Som spökgestalter på skärmen

De nya värmekamerorna skall ge Trafikverket möjligheten att se och mäta hur många som faktiskt korsar spår på ett farligt sätt.

– Vi har en värmekamera som registrerar om något rör sig sedan har vi en videoanalys som letar efter objekt som är personer, säger Mattias Blomberg, ingenjör som arbetar med övervakning och fordon på Trafikverket i Borlänge.

Bilden av människor som genar över spåren framträder som vita spökgestalter på en skärm vid Trafikverket i Borlänge. Det är dit bilderna från värmekameran på banområdet i Olskroken i Göteborg skickas på analys. Därefter kontrolleras om personerna är på spåret och jobbar eller om de är obehöriga. På så sätt kan Trafikverket få statistik på hur folk rör sig i området

– Är det en person som går där i veckan, eller är det ett konstant springande. Det är sådant de i Göteborg behöver veta för att ha ett konkret underlag att ta beslut på, säger Mattias Blomberg, vid Trafikverket i Borlänge.

Stora risker att gena

Mätningen avslutades den siste oktober och Trafikverket skall nu sammanställa vad de sett och efter det ta ställning till om det är läge med ytterligare staket eller andra säkerhetsåtgärder, som exempelvis väktare.

– Vi vill verkligen poängtera att det är förenat med väldigt stora risker att ta genvägen över spåren, säger Christer Ahlin, enhetschef järnväg på Trafikverket Väst.

Fakta:

Trafikverket Region Väst har sitt verksamhetsområde i Hallands, Värmlands och Västra Götalands län.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.