150 nya elbussar till kollektivtrafiken är på ingång. Foto: SVT

Västsverige snart störst i Norden på elbussar

Uppdaterad
Publicerad

Strax innan nyår kommer Västtrafik sätta in runt 150 nya elbussar i trafik. Satsningen innebär att Västsveriges kollektivtrafik då kommer ha flest linjer med elbussar i Norden. Sammanlagt kommer 34 linjer vara elektrifierade inför nyår 2021.

Elbussar är inget nytt i Västsverige, men det som länge varit en testverksamhet etableras nu ordentligt. I december i år kommer Västtrafik sätta in omkring 150 nya elbussar i linjetrafik runt om i regionen. Vilket gör att Västsverige är bäst i Norden på på elektrifierad kollektivtrafik, åtminstone ett tag.

– Ja, det stämmer, men jag tror inte vi kommer vara det så länge då det närmast pågår en kapptävling. Det händer jättemycket och det händer överallt, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik.

Vill nå miljömål

Bussarna kommer att köra i Göteborg, Partille och Mölndal.

– Att dra igång en sådan här satsning är faktiskt ganska stort, och det är för att uppnå våra högt uppsatta miljömål som vi gör den, säger Hanna Björk.

De 150 elbussarna ingår i en större upphandling som omfattar 370 bussar, antingen el, biogas eller bussar som går på flytande biodrivmedel. Upphandlingen är på 8 miljarder och sträcker sig över tio år.

– Satsningen är inom budget. Och även om elbussar är dyrare i inköp är de billigare i drift.  Men prisskillnaderna kommer minska ju fler som säljs tror jag, säger Hanna Björk.

Framtidssatsning för miljön

Satsningen på elektrifiering inleddes 2019 då ungefär 60 elbussar sattes i trafik i Göteborg, Lidköping, Borås, Ale och Uddevalla.

Och målsättningen är hög. Västtrafik siktar på att all stadstrafik i regionen ska vara eldriven om tio år, år 2030. En satsning som kommer innebära mindre utsläpp och buller i stadsmiljön.

– Jag tror vi kommer klara det. Och förändringen gäller hela Europa när kommande upphandlingar görs. Alla är på väg mot elektrifiering, säger Hanna Björk, hållbarhetschef Västtrafik

Just nu pågår arbetet med att bland annat installera nya laddstolpar och bygga nya depåer för bussarna. Bussarna tillverkas av Volvo.

Nedan ser du ett klipp från SVT Nyheter Västs arkiv om projektet Electricity i Göteborg, som ska främja ett hållbarare transportsystem.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
150 nya elbussar till kollektivtrafiken är på ingång Foto: SVT
58 Eketrägatan – Nordstan – Bergsjön
82 Marklandsgatan – Brottkärr
83 Frölunda – Sisjön
84 Marklandsgatan – Flatås – Sisjön
86 Frölunda – Sisjön – Bifrost – Kallebäck
90 Frölunda – Majorna – Järntorget
91 Frölunda – Påvelund – Järntorget
92 Frölunda Torg – Åkered – Näset
93 Frölunda Torg – Hults by – Näset
94 Frölunda Torg – Önnered – Näset
95 Marklandsgatan – Flatås – Frölunda Torg
97 Frölunda Torg – Påvelund – Fiskebäck
99 Frölunda – Eriksberg – Hjalmar Brantingsplatsen
114 Saltholmen – Brunnsparken
184 Arendal – Kungssten – Marklandsgatan
185 Volvo Torslanda – Marklandsgatan – Frölunda
193 Näset – Hults Bro – Operan
194 Önnered – Operan
196 Åkered – Önnered – Operan
197 Fiskebäck – Påvelund – Operan
501 Stärtered – Svingeln
502 Furulund – Svingeln
510 Partille – Utby – Heden
513 Partille – Sävedalen – Heden
514 Partille C – Vallhamra – Östra Sjukhuset
515 Partille – Östra Sjukhuset – Gamlestaden
517 Furulund – Partille C
518 Jonsered – Stärtered – Partille C
519 Jonsered – Kåhög – Partille C
751 Mölnlycke – Mölndal – Frölunda
753 Heden – Mölndal – Chalmers – Heden
755 Kållered – Rävekärr – Mölndal
757 Linnéplatsen – Mölndal
758 Heden – Mölndal – Marklan dsgatan

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer