Västtrafik: Mer socialt accepterat att tjuvåka

Publicerad

Var tionde resenär tjuvåker i kollektivtrafiken i Göteborg, enligt Västtrafik. De upplever att det finns en ny samhällstrend där det är mer socialt accepterat att tjuvåka.
– Det vi kan se är samhällstrender som påverkar våra värderingar. En normförskjutning i att fuskåka, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för marknad och försäljning på Västtrafik.

Från och med i måndags blev Västtrafiks samtliga periodkort dyrare i Göteborg, det beror på att Göteborgs stad inte längre står för en del av kostnaden. Detta har gjort många resenärer frustrerade vilket i sin tur lett till att frågan om tjuvåkning blossar upp igen.

Maria Björner Brauer berättar att tjuvåkning är ett stort problem som växer.

– Det finns en normförskjutning i att fuskåka. Det finns nämligen samhällstrender som går åt det hållet, säger hon.

Var tionde tjuvåker

Var tionde resenär som åker kollektivt i Göteborg betalar inte för någon biljett, detta enligt Västtrafiks bedömning.

– Det är inte okej att en liten grupp tar sig rätten att låta andra betala, för det är vi skattebetalare som får betala, säger Maria Björner Brauer.

Hon vill inte spekulera i att antalet tjuvåkare kan komma att öka i och med de nya priserna men menar att priserna inte är den enda drivkraften bakom tjuvåkning.

– Det finns de som tycker att det är rätt att fuskåka, säger hon.

”Kraftfull satsning”

Västtrafik genomför en kraftfull satsning på fler kontroller och kontrollanter. 

– Vi ska få flera kontrollanter på flera platser och på sätt ska det bli svårare att undvika att betala, säger Maria Björner Brauer.

Fler kontrollanter är inte den enda åtgärden som Västtrafik ska utföra. De jobbar även med förändringar i To Go appen. Maria Björner Brauer berättar att en del resenärer väntar med att köpa biljett tills de ser en kontrollant, vilket i det långa loppet inte längre kommer att fungera.

– Vi kan se hur telefonen används och då kan vi också designa funktioner i appen som försvårar det, säger hon.

SVT rapporterade · Håller du med?

Tack för alla era kommentarer ikväll, den här chatten är nu stängd. mvh Cecilia, SVT Nyheter Väst
18.04
Var tionde resenär åker utan tror jag inte en sekund på. Bor i Backa och jag tror minst var fjärde resenär åker utan färdbevis mellan centrala Göteborg och delar av Hisingen. Det har blivit fler som inte stämplar biljetten och man har en känsla då att fler åker utan med utökad trafik och fler resenärer. Man kommer behöva ha fler kontroller ute på hållplatserna vid påstigning för att lösa detta på sikt.
18.06
Lös fri kollektivtrafik och bli en del av lösningen.
18.06
Det är en del i det alltmer uppluckrade samhällskontraktet och en nedåtgående trend anser jag. ”Varför betala när det inte får några konsekvenser för tjuvåkarna”. Samma sak händer på bred front i Sverige. Skuldsanering.. CSN mygel.. mm mm
18.15
Problemet är appen tror jag. Alla sitter ju med den öppen och kikar efter kontrollanter. Det är för enkelt att tjuvåka helt enkelt
18.18
Vara tydlig med att tala om vad vi kollektivresenärer går miste om för att inte alla betalar.
Vad skulle vi få för pengarna?
18.25
Sätt kameror med ansiktigenkänming på bussarna och debitera i efterskott.
Om inte detta sköts så slutar folk betala skatt och då har vi inget samhälle kvar.
18.25
Det är bra att Västtrafik tar itu med gratis åkande, viktigt att det inte normalisera. Aggressivt beteende gentemot förare och tågvärdar är heller inte acceptabelt. Viktigt att hitta effektiva sätt att bryta det mönstret.
18.29
Kontrollanter kostar väl också en hel del pengar? När priset ökar så drastiskt så börjar väl fler se över andra transportmedel. Köpa bil kan ju plötsligt bli intressant men dåligt för miljön.
18.29
Fler buss- och tåg-värdar som sköter trivsel, ordning och kontroller.
Låga böter första tjuvåkningen, men höga böter vid andra gångens tjuvåkning på ett år.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer