I dag startade Göteborgs Spårvägar vibrationsmätningar av förarplatser på spårvagnsmodell M32, detta efter hot om vite från Arbetsmiljöverket. Foto: SVT

Vibrationsmätningar på kritiserad spårvagnsmodell inledd

Uppdaterad
Publicerad

I dag startade Göteborgs Spårvägar vibrationsmätningar av förarplatser på spårvagnsmodell M32, detta efter hot om vite från Arbetsmiljöverket.

 – Vi anser att den är människofientlig, vi vill att samtliga exemplar av den här modellen tas ur drift, säger Johan Kanmert, skyddsombud Göteborgs Spårvägar.

Ända sedan modellen togs i trafik 2006 har den italienbyggda Modell 32 kritiserats, inte minst av förarna. ”Förarplatsen utsätts för vibrationer men även skakningar, ryck och slag p.g.a att hjulen inte sitter på en vridbar boogey...”, det konstaterar Arbetsmiljöverket i ett föreläggande med vite daterat 1 mars. Där krävs Göteborgs Spårvägar på 50'000 kronor om inte vibrationsmätningarna omgående kommer igång.

-Egentligen skulle detta ha gjorts innan 1 juli 2007, jag har inte fått nåt bra svar på varför detta inte har gjorts tidigare, säger skyddsombud Johan Kanmert vars kollega den 5 november varslade om skyddstopp för modellen, dock utan att då få gehör det.

Mätningarna kommer nu att pågå till 31 maj

”Den skakar sönder folk”

Ni har ju ändå kört med vagnen sen 2006, så så illa kan det ju inte vara?

– Så kan man ju se det men arbetsmiljö är ju inte bara att man ska hålla sig vid liv, utan man ska inte få ont i ryggen, axlar, armar, man ska inte få ont i ben och allt som folk får. En förare har till och med fått en höftfraktur i samband med att hon kört spårvagnen, säger Johan Kamnert.

– Den här spårvagnsmodellen har varit ett problem precis hela tiden den funnits, och nästan innan den fanns också. Vi vill inte ha den i drift, den skakar sönder folk, helt enkelt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.