William Schotte är projektledare för ”Buss ohoj”

Vikcykel ska få fler att låta bilen stå

Uppdaterad
Publicerad

Låt bilen stå och ta cykeln i stället, det är uppmaningen till Hallands och Västra Götalands bilister när projektet ”Buss ohoj” drar i gång för andra året i rad.

– I år vill vi få med fler vanebilister, säger projektledare William Schotte.

2017 var startaskottet för projektet ”Buss ohoj” där fyrtio personer lånar en vikbar cykel för att låta bilen stå. Då sökte 220 personer totalt.

– Det kan ses som lågt antal men då hade vi näst intill ingen reklam för projektet. I år hoppas vi nå ut till fler och arbeta mer aktivt med ansökningarna. I år vill vi få med fler vanebilister och nå ut till de utanför storstäderna, berättar William Schotte.

Vikcykel och hälsoundersökning

Tjugo personer utses till vårens omgång av projektet och får låna en vikbar cykel i tre månader för att lättare kunna åka kollektivtrafik och låta bilen stå. Vikcykel räknas som handbagage och är därför enkel att ta med på buss, spårvagn eller båt.

– Friheten med vikcykel och kollektivtrafik tror vi kan konkurrera med att ta bilen. Cykeln kompletterar kollektivtrafiken och kan snabbt ta dig mellan hållplats och slutdestination, säger Schotte.

Som en del av projektet ingår även hälsoundersökning före och efter perioden på tre månader.

Hur var hälsoeffekten förra året?

– Jag sitter med den utvärderingen just nu så den är inte helt klar, men det vi kan se är att det blev hälsovinster för de som var vanebilister och var med i projektet som en del i att ändra livsstil. De som däremot redan innan rörde på sig mycket gjorde inte så stor skillnad.

Förväntas cykla tre gånger i veckan

Deltagarna som utses förväntas använda cykeln minst tre gånger i veckan och dela ett inlägg om projektet på sociala medier.

Alla som bor i Halland och Västra Götaland kan söka om att vara med i Buss ohoj, sista ansökningdatum för att vara med i vårens omgång är 18 februari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.