Foto: TT

Viktigt att påminna unga om bälte

Publicerad

– Som idrottsledare är det viktigt att påminna barnen om bälte under bussresor. Allt ansvar kan inte ligga på busschauffören, menar Anand Rasheed, sportchef i föreningen Lundby Basket i Göteborg.

Många barn och ungdomar i föreningen tycker att bussresan till och från bortamatcher är spännande menar han. Ofta vill de sätta sig på knäna för att kunna prata med kompisen bakom eller byta plats under resan.

– En 13-åring kan ha svårt att bara äta middag utan att ha benen uppe. Jag minns själv hur spännande jag tyckte att det var att åka buss med mina kompisar när jag var ung, säger Anand Rasheed som menar att barn ofta har svårt att sitta still.

Även ledarnas ansvar att säga till

Han påpekar dock att om det finns bälte på bussen så är det en självklarhet att det är bälte som gäller. Men det borde inte enbart vara busschaufförens ansvar, utan även upp till idrottsledarna att se till att ungdomarna använder bälte.

– Som ledare säger man alltid till givetvis. Som vuxen påminner man alltid om bälte och det räcker oftast. Det är inte så att ungdomarna inte vill ha på sig bälte men de behöver bli påminda, säger Anand Rasheed.

Vad händer om ett barn vägrar att använda bussbälte?

– Om ledaren vid flera tillfällen påpekar bälte utan att personen i fråga lyssnar så får det disciplinära åtgärder och det finns risk att personen inte får åka med nästa gång. Vi måste vara påstridiga, vi har inga andra alternativ.

Anand Rasheed tycker att barn idag är väluppfostrade och att de sedan innan känner till att det är viktigt att använda bälte i bussen.

– Vi ledare förväntar oss att de redan hemma får lära sig hur viktigt det är med bilbälte.

Inte längre töntigt med bälte

Nu för tiden upplever han inte att barn och ungdomar tycker att det är töntigt med bälte. Ungdomarna förstår vikten av att använda bälte men behöver ibland påminnas om att spänna fast det.

Själv brukar han åka med buss 100 mellan Borås och Göteborg. Där brukar chauffören välkomna passagerarna och påminna dem om reglerna för bilbälte.

– Då hör man ”klick, klick, klick” runt om i bussen från alla bälten. I början när jag åkte med bussen behövde jag påminnelsen för att komma ihåg bältet men nu sätter jag på mig det automatiskt.

Vill ha sensorer på bussarna

Anand Rasheed vill att bussar ska börja utrustas sensorer som kan känna av var bältet är fastspänt eller inte. Det skulle då bli lättare för ledarna hålla koll. Ofta sitter det en ledare längst fram i bussen. Där menar han att det skulle kunna finnas en monitor som visar alla platser där bälte inte används.

Det innebär nämligen en risk för både barnen och ledaren om hen gång på gång ska vandra längs alla säten för att kontrollera varje passagerare. Om en olycka sker finns risken att ledaren slungas iväg vilket kan skada både sig själv och andra i bussen.

– Det är konstigt att vi under 2017 fortfarande inte har en sådan funktion på bussarna.

Lars Annerberg, branschutvecklare på Sveriges bussföretag, menar att tekniken för den här typen av sensorer redan finns, till exempel i personbilar, men han har personligen inte hört talas om att den används på bussar.

– Det finns ingen lag på att den här typen av sensorer ska finnas i bussar och därmed finns det heller ingen efterfrågan.

Däremot ska busspassagerare informeras om skyldigheten att använda bälte genom till exempel att föraren påminner eller genom skyltar. Det är även förarens ansvar att personer under 15 år använder bälte.

Bältesregler på bussen

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats som har bilbälte, om sådana platser finns. I så fall ska bältet även användas. Om det inte finns någon sittplats med bälte tillgänglig är det tillåtet att stå i bussen, om den är godkänd för ståplatser. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.