Publikfesterna på Villa Lidköpings matcher ser ut att fortsätta även under den kommande säsongen. Foto: BILDBYRÅN

Villa och Vänersborg kämpar hårt för att nå ny publik

Uppdaterad
Publicerad

Inför fredagskvällens elitseriepremiär räknar IFK Vänersborg med runt 2.000 personer på läktarna. Villa Lidköping hoppas på det dubbla. I ett bandysverige där publiksnittet sjunker är de västsvenska klubbarna två undantag – och här jobbas det hårt för att nå ut till ännu fler.

– Vi pratar om att våra spelare är i showbiz, säger Villas klubbchef Jonas Johansson till SVT Nyheter Väst.

Sedan rekordsäsongen 2011/12 då totalt 284.284 personer såg elitseriebandy i Sverige – SM-finalen exkluderad – så har den siffran sjunkit för varje säsong. Fjolårssäsongen lockade lite drygt 250.000 – den sämsta totalsiffran på tio år.

Men i Vänersborg, och inte minst i Lidköping, har man lyckats behålla publiken. Inför fredagskvällens elitseriepremiär då IFK Vänersborg tar emot svenska mästarna Edsbyn och Villa Lidköping får besök av Hammarby, så ser det fortsatt bra ut.

– Vi hade en genomgång på torsdagen och det pekar mot runt 2.000 i premiären. Det är en helt okej siffra, säger IFK Vänersborgs klubbchef Ulf Adolfsson till SVT.

Satsar hårt

I Lidköping har man på fredagsförmiddagen sålt 3.100 förköpsbiljetter och där räknar man med upp emot 4.000 åskådare.

– Årskortsförsäljningen har till och med ökat något jämfört med i fjol så det finns inget som pekar mot någon vändande trend, säger Jonas Johansson.

Villa Lidköping har sedan intåget i arenan 2009 satsat hårt på sina matchevent och klubbchefen ser föreningen som en förebild för andra bandyklubbar i landet.

– Vi jobbar så otroligt mycket med själva evenemanget. Vi pratar mycket om att våra spelare är i showbiz, säger Jonas Johansson innan han ger sig in i metaforernas värld:

– Eventen ska vara som en tårta. 2x45 minuter bandy är bara smörkrämen i mitten, sedan har vi den fluffiga grädden och alla jordgubbar runt omkring. Det ska smaka gott att gå på bandy i Lidköping.

Vill locka den breda massan

Jonas Johansson liknar matchevenemangen vid hockeyns motsvarigheter och säger att det är viktigt för klubben att locka den breda massan och inte bara de bandyfrälsta.

– I en småstad finns det ett begränsat utbud och då ska den stora begivenheten vara när 3-4.000 samlas i arenan för feststämning, säger han.

Sociala medier viktigt

Trots att de två toppklubbarna i Västsverige tycks må bra så jobbar de ändå hårt med att nå en ny publik och framför allt den yngre generationen. I Vänersborg säger man sig ha blivit bättre på att marknadsföra klubben.

– Vi är inne i en ordentlig utvecklingsfas och jobbar mer professionellt än de flesta andra bandyklubbar. Vi driver kampanjer på sociala medier med videos och vi har förstärkt på kommunikationssidan, berättar Ulf Adolfsson.

I Lidköping agerar man på liknande sätt.

– För att nå den nya generationens bandytittare måste du finnas i sociala medier. Det gäller att vara attraktiva i alla led, säger Jonas Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.