Sedan rekordsäsongen 2011/12 då totalt 284.284 personer såg elitseriebandy i Sverige – SM-finalen exkluderad – så har den siffran sjunkit för varje säsong. Fjolårssäsongen lockade lite drygt 250.000 – den sämsta totalsiffran på tio år.
Men i Vänersborg, och inte minst i Lidköping, har man lyckats behålla publiken. Inför fredagskvällens elitseriepremiär då IFK Vänersborg tar emot svenska mästarna Edsbyn och Villa Lidköping får besök av Hammarby, så ser det fortsatt bra ut.
– Vi hade en genomgång på torsdagen och det pekar mot runt 2.000 i premiären. Det är en helt okej siffra, säger IFK Vänersborgs klubbchef Ulf Adolfsson till SVT.
Satsar hårt
I Lidköping har man på fredagsförmiddagen sålt 3.100 förköpsbiljetter och där räknar man med upp emot 4.000 åskådare.
– Årskortsförsäljningen har till och med ökat något jämfört med i fjol så det finns inget som pekar mot någon vändande trend, säger Jonas Johansson.
Villa Lidköping har sedan intåget i arenan 2009 satsat hårt på sina matchevent och klubbchefen ser föreningen som en förebild för andra bandyklubbar i landet.
– Vi jobbar så otroligt mycket med själva evenemanget. Vi pratar mycket om att våra spelare är i showbiz, säger Jonas Johansson innan han ger sig in i metaforernas värld:
– Eventen ska vara som en tårta. 2x45 minuter bandy är bara smörkrämen i mitten, sedan har vi den fluffiga grädden och alla jordgubbar runt omkring. Det ska smaka gott att gå på bandy i Lidköping.
Vill locka den breda massan
Jonas Johansson liknar matchevenemangen vid hockeyns motsvarigheter och säger att det är viktigt för klubben att locka den breda massan och inte bara de bandyfrälsta.
– I en småstad finns det ett begränsat utbud och då ska den stora begivenheten vara när 3-4.000 samlas i arenan för feststämning, säger han.
Sociala medier viktigt
Trots att de två toppklubbarna i Västsverige tycks må bra så jobbar de ändå hårt med att nå en ny publik och framför allt den yngre generationen. I Vänersborg säger man sig ha blivit bättre på att marknadsföra klubben.
– Vi är inne i en ordentlig utvecklingsfas och jobbar mer professionellt än de flesta andra bandyklubbar. Vi driver kampanjer på sociala medier med videos och vi har förstärkt på kommunikationssidan, berättar Ulf Adolfsson.
I Lidköping agerar man på liknande sätt.
– För att nå den nya generationens bandytittare måste du finnas i sociala medier. Det gäller att vara attraktiva i alla led, säger Jonas Johansson.