Volvo Aero blir brittiskt

Uppdaterad
Publicerad

AB Volvo säljer dotterbolaget Volvo Aero till den brittiska verkstadskoncernen GKN. Priset uppgår till 6,9 miljarder kronor.

Försäljningen väntas lyfta AB Volvos rörelseresultat för tredje kvartalet med cirka 200 miljoner kronor, och minska koncernens nettoskuld med cirka 5 miljarder kronor, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

”I GKN får Volvo Aero en ägare som kan ge bolaget bästa möjliga förutsättningar för att utvecklas vidare inom sin bransch”, säger Volvochefen Olof Persson i pressmeddelandet

Affären kräver godkännande från berörda myndigheter och väntas slutföras under tredje kvartalet i år.

AB Volvo har sedan slutet av förra året sökt efter en ny ägare till Volvo Aero, som är Volvokoncernens verksamhet inom flygmotorer. Diskussioner har, enligt Olof Persson, förts med ett antal potentiella köpare.

”Det har funnits ett stort intresse för Volvo Aero men GKN är det bolag som vi anser kan erbjuda bäst förutsättningar för Volvo Aeros framtida utveckling”, säger han i pressmeddelandet.

Enligt Persson förbättrar affären Volvos möjligheter att ytterligare renodla och utveckla kärnverksamheten, kommersiella fordon.

GKN har 45 000 anställda i över 30 länder och är underleverantör till bland annat fordons- och flygindustrin. Koncernen omsatte i fjol motsvarande cirka 63,5 miljarder kronor, enligt Volvo.Den svenska flygmotorindustrins historia startade 1930 när Flygstyrelsen beställde 40 nio-cylindriga flygmotorer från lokomotivtillverkaren Nydqvist &  Holm i Trollhättan. Ett nytt bolag, Nohag Flygmotorfabriker, bildades. Den första svenska flygmotorn var klar 1932.

AB Volvo köpte aktiemajoriteten i bolaget 1941. I början av 1990-talet ändrades bolagsnamnet från Volvo Flygmotor till Volvo Aero.

För GKN är affären med Volvo Aero en gammal dröm som äntligen blir verklighet.

– Vi har haft ögonen på Volvo Aero länge, säger Chris Fox, informationschef för GKN till TT.

När så AB Volvo öppnade för att sälja var man inte sen att anmäla sitt intresse. För de anställda på Volvo Aero i Trollhättan och på andra ställen är köpet goda nyheter, anser Fox.

-De kommer nu till ett företag som i hög grad koncentrerar sig på aerospace-sektorn, de blir del av en stor verksamhet.

Några planer på att stänga någon enhet i Sverige eller dra ner på verksamheten finns inte, enligt Fox.

-Varför satsa så här mycket pengar för att sedan stänga? undrar han.

-Det är Volvo Aeros styrka vi vill ha.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.