Den gamla modellen av Volvo XC90 kommer att tillverkas under nytt namn i Kina när en ny årsmodell tillverkas i Torslanda. Foto: Janerik Henriksson / TT

Volvo flyttar gamla XC90 till Kina

Uppdaterad
Publicerad

Nästa år börjar Volvo PV sälja nästa generation bilar av modellen XC90, som ska tillverkas vid Volvos Torslandafabrik.

Dagens XC90 ska dock fortsätta produceras och säljas under nytt namn – i Kina.

Där får den namnet Volvo XC Classic och blir en lokalbyggd kinesisk version av dagens XC90. Den ska produceras i Volvos nya bilfabrik i Daqing senare i år, och ska endast säljas i Kina. Dagens XC90 byggs i fabriken i Torslanda.

– XC90 ska fasas ut ur Torslanda och fasas in i Daqing. XC Classic kommer att finnas i Kina parallellt med den nya XC90:n som lanseras nästa år, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo, till TT.

S60 blir plugin-hybrid i Kina

Samtidigt ska Volvo även börja tillverka modellen S60 som plugin-hybrid i Kina. Den variant som ska säljas i Kina kommer att gå på bensin snarare än diesel, som motsvarande plugin-hybrid i Europa gör, och kommer att tillverkas i Volvos fabrik i Chengdu.

Volvo PV räknar med att växa snabbt i Kina

Volvo räknar med att Kina i år går om USA som bolagets största marknad, och hoppas kunna sälja minst 80 000 bilar där under året, jämfört med 61 146 förra året. Premiumbilsegmentet i Kina väntas växa med 20 procent i år, och Volvo PV räknar med att växa ännu snabbare och ta marknadsandelar från sina konkurrenter.

Fakta: Volvo i Kina

  • Kinesiska Geelygruppen äger 51 procent av Volvo PV sedan 2010. Resterande del ägs av en regional investeringsfond i Daqing (37 procent) och en liknande fond i Shanghaiförorten Jiading, där det kinesiska huvudkontoret ligger (12 procent).
  • Under första kvartalet ökade Volvo PV:s försäljning i Kina med 25,4 procent jämfört med motsvarande period i fjol, till 17 286 bilar.
  • Den modell som sålde bäst under första kvartalet var Volvo XC60 SUV, följt av lokalproducerade S60L.
  • Volvo satsar nu på att öka produktionen i Kina.
  • Modellen S60L tillverkas vid fabriken i Chengdu, som invigdes i fjol.
  • Vid fabriken i Daqing sätter produktionen i gång senare i år, och Volvo har även en motorfabrik i Zhangjiakou.
  • Långsiktigt är planen att Chengdu ska bygga 120 000 bilar per år medan Daqing ska bygga 80 000 bilar.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.