Där får den namnet Volvo XC Classic och blir en lokalbyggd kinesisk version av dagens XC90. Den ska produceras i Volvos nya bilfabrik i Daqing senare i år, och ska endast säljas i Kina. Dagens XC90 byggs i fabriken i Torslanda.
– XC90 ska fasas ut ur Torslanda och fasas in i Daqing. XC Classic kommer att finnas i Kina parallellt med den nya XC90:n som lanseras nästa år, säger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo, till TT.
S60 blir plugin-hybrid i Kina
Samtidigt ska Volvo även börja tillverka modellen S60 som plugin-hybrid i Kina. Den variant som ska säljas i Kina kommer att gå på bensin snarare än diesel, som motsvarande plugin-hybrid i Europa gör, och kommer att tillverkas i Volvos fabrik i Chengdu.
Volvo PV räknar med att växa snabbt i Kina
Volvo räknar med att Kina i år går om USA som bolagets största marknad, och hoppas kunna sälja minst 80 000 bilar där under året, jämfört med 61 146 förra året. Premiumbilsegmentet i Kina väntas växa med 20 procent i år, och Volvo PV räknar med att växa ännu snabbare och ta marknadsandelar från sina konkurrenter.
Fakta: Volvo i Kina
- Kinesiska Geelygruppen äger 51 procent av Volvo PV sedan 2010. Resterande del ägs av en regional investeringsfond i Daqing (37 procent) och en liknande fond i Shanghaiförorten Jiading, där det kinesiska huvudkontoret ligger (12 procent).
- Under första kvartalet ökade Volvo PV:s försäljning i Kina med 25,4 procent jämfört med motsvarande period i fjol, till 17 286 bilar.
- Den modell som sålde bäst under första kvartalet var Volvo XC60 SUV, följt av lokalproducerade S60L.
- Volvo satsar nu på att öka produktionen i Kina.
- Modellen S60L tillverkas vid fabriken i Chengdu, som invigdes i fjol.
- Vid fabriken i Daqing sätter produktionen i gång senare i år, och Volvo har även en motorfabrik i Zhangjiakou.
- Långsiktigt är planen att Chengdu ska bygga 120 000 bilar per år medan Daqing ska bygga 80 000 bilar.
(TT)