Chefsdesigner Thomas Ingenlath gick till skobranschen för att tydliggöra Volvos olika inriktningar. 40-serien beskrevs med en vit tennissko, färgkontraster och det engelska ordet ”smile” som epitet.
Volvo är just nu inne i en viktig fas där samtliga modeller ska bytas ut på kort tid. De stora modellerna på den stora plattformen har redan presenterats. Och under onsdagen fick ett antal inbjudna journalister en introduktion i hur framtiden kan komma att se ut vad gäller de mindre 40-modellerna.
– Det är 100 procent Volvo eftersom vi byggt den helt från start, säger Håkan Samuelsson som är vd på Volvo Cars.
Massproducerad el-bil
Plattformen, CMA, på vilken de nya 40-modellerna ska byggas, har Volvo tagit fram tillsammans med Geely i samägda bolaget Cevt på Lindholmen i Göteborg. Där slutar tyvärr arbetsuppgifterna i västsverige eftersom Volvos 40-modeller byggs, och kommer att byggas, i Volvos fabrik i Gent i Belgien.
Den nya bilplattformen ska vara designad för att kunna köras också med ren el-drift men när en sådan modell släpps kan inte Volvo svara på. 2019 ska Volvos första massproducerade el-bil ut på marknaden, men då handlar det om den större 90-modellen.
– Denna 40-modell är viktig i våra framtidsplaner, nu har vi möjlighet att vara premium i alla segment, säger Håkan Samuelsson inför en lyssnade journalistskara.
Lackskor och mockaskor
Volvo siktar högt och har hittills varit framgångsrika i att applicera ny säkerhetsteknik i sina bilar, teknik som också de nya 40-modellerna ska dra nytta av.
– Från 2020 ska ingen dö i, eller bli dödad av, en Volvo, säger Peter Mertens, utvecklingschef på Volvo Cars.
Med armarna i kors stod vd Håkan Samuelsson och log stort när designchef Ingenlath drog sin sko-liknelse, där lackskor stod för 90-serien, mockaskor representerade 60-serien.
Själv var vd:n för dagen skoklädd i något som mer kan karaktäriseras som vintage än koncept.