Miljökontorens uppmaning att städa bort övergivna skrotbilar har ofta klingat förgäves i fjällkommuner som Vilhelmina. Men när Ahmed Abdallah från Egypten startade sin metallåtervinningsfirma i Övre Lövliden, Vilhelmina ökade intresset.
– Folk hör av sig mest varje dag. Ibland åker jag och hämtar gamla bilar. I Åsele, Dorotea och runt om i Vilhelmina, konstaterar Ahmed.
Hårda miljökrav
Ahmed kom från Egypten till Sverige för 17 år sen. Efter att ha arbetat i 14 år i kassan på ICA Tallen i Vilhelmina ville han starta eget. När han själv sålde sin gamla schakttraktor till skrot, fick han så pass bra betalt att han fick tanken att skrothandel skulle bli hans eget levebröd.
Men miljökraven är hårda. Numera krävs både tillstånd och pengar i pant för att få driva en bilskrot.
– För att bli auktoriserad kräver Miljöbalken att en bildemontering måste betala in pengar som säkerhet. Det var tufft att betala 310 000 kronor när jag nyss startat mitt företag. Så man måste kämpa...
Ingen brist på material
I snart två år har Ahmed drivit sin firma. Han löser ett miljöproblem för kommunerna i södra Lappland. Och om bilvraken skulle ta slut, finns annat som går att återvinna.
– Järnskrot av alla slag. Vägtrummor, transportband, gamla traktorer...
Just den här smällkalla dagen har Ahmed besök av Ole Björk från Krylbo. Han pressar skrotbilar åt företaget Stena Recycling.
– Hans maskin gör ett bra jobb. Pressar ihop bilar som väger ett ton till ett litet paket, som kan återvinnas igen. Det är bra för miljön, konstaterar Ahmed Abdallah.