Albin i Norum har försökt nå elbolaget – i sex månader

Uppdaterad
Publicerad

Albin Lundmark i Norum utanför Umeå köpte en solcellsanläggning i somras. I ett halvårs tid har han försökt komma i kontakt med elbolaget för att få hjälp och svar på frågor – utan resultat.

– Det är skamligt. Det är bara knäpptyst, säger han.

Albin Lundmark investerade 119 000 kronor i en solcellsanläggning för ett halvår sedan. Han har haft problem med anläggningen och försökt komma i kontakt med Skellefteå kraft för att få hjälp – utan framgång.

”Knäpptyst”

Både han och Skellefteå Kraft trodde att anläggningen inte levererade el som var tänkt.

– Det är skamligt. Det ska väl inte vara så svårt att få hit en tekniker, eller i alla fall återkoppla till oss om att det dröjer. Nu är det bara knäpptyst, säger han.

Skellefteå Kraft håller med om kritiken

Patrik Sundberg, affärsområdeschef på Skellefteå kraft:

– Jag håller med. Det är bedrövligt att vi inte kontaktat honom, säger han.

Ska kompenseras

Efter att SVT granskat fallet med Albin Lundmark i Norum säger Patrik Sundberg att Albin ska bli kompenserad för sena leveranser till sin solcellsanläggning.

Dessutom har Skellefteå Kraft, ett drygt halvår efter första anmälan, kontrollerat Albin Lundmarks anläggning. Den ska nu fungera fullt ut.

– Vi kommer att kompensera honom för vissa leveransförseningar, säger Lundmark.

Hör mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.