I februari 2016 öppnade Ikeas varuhus i Umeå. Sedan dess har mycket av Umeås handel styrts om till Söderslätt där både möbelvaruhuset och Avion ligger. För de redan etablerade möbelhandlarna har det nya varuhuset inneburit att vissa ägare har fått tänka annorlunda eller nischa sig.
– Vi vill jobba med kvalité och mycket nordisk och skandinavisk design som vi hela tiden jobbar med att förstärka. Det gör vi för att visa att vi skiljer oss från Ikea, säger Svenska hems butiksägare Karin Turesson.
Vilken effekt Ikea haft på de andra handlarna rent ekonomiskt är svårt att se i dagsläget. När SVT tittat närmare på ett tiotal av länets möbelhandlare är det inga krissiffror som redovisas, men årsredovisningarna skvallrar om att marginalerna i branschen är små.
LÄS MER: Närhet till Ikea gynnar etablerade handlare
Enligt Karin Turesson fick man erfara en mindre dipp när Ikea kom till Umeå, men omsättningsmässigt har de inte drabbats särskilt mycket. Hon menar att Ikea medfört både positiva och negativa effekter på handeln.
– Vi har fått mer kundflöden utifrån, från Skellefteå, Örnsköldsvik och inlandet. Umeå får en större dragningskraft rent generellt. Men kunder som vanligtvis skulle handla från vårt billigare sortiment kanske väljer Ikea framför oss, det är kontentan så här långt, säger hon.
Ikea som enskild aktör är inte Turessons största konkurrent enligt henne själv. Det är i stället handeln i stort och andra branscher än just möbelhandeln som man gör upp med.
– Vi bråkar med de allra flesta om kunders plånböcker så vi har inte konkurrens från bara en möbelhandlare eller Ikea som egen aktör. Vi pratar om allt från vanlig övrig detaljhandel till restaurang, nöje, kultur och resor så vi är ju och fightas om varandras plånböcker hela tiden.