Uppköpare erbjuds nu möjligheten att få utbildning och kvittera ut certifikat som schysst uppköpare av bär. Bakom satsningen står Svensk dagligvaruhandel och branschorganisationen Livesmedelsföretagen.
Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel, tycker att det är dags att göra något åt de missförhållanden man vet finns inom branschen.
Utnyttjas
– Man vet fall där uppköpare utnyttjar sin situation; man betalar för lite, man kanske inte betalar alls och inte får sälja till vem man vill. Vi vill att affärsrelationen mellan bärplockare och uppköpare ska vara schysst, säger hon.
I grund och botten handlar satsningen om att skapa bättre arbetsförhållanden för bärplockarna som nästan uteslutande kommer från andra EU-länder.
Humanitära skäl
Grossisterna måste från och med i sommar lämna rapporter till dagligvaruhandeln om bärplockarnas arbetsvillkor, som ska granskas av en oberoende organisation. I förlängningen vill man ha större kontroll och insyn i branschen samt ge konsumenterna bättre valalternativ.
– Vi vill att konsumenterna ska känna sig trygga, det ska kännas bra att köpa bär. Det gör man om man vet att allting har gått schysst till, säger Karin Brynell.