Jämfört med 2010 så har priset på inrikesflyg gått ned med 18 procent. Samtidigt så har priset på tågbiljetter gått upp med 30 procent. Detta enligt siffror från Statistiska centralbyrån.
– Om man som samhälle tänker göra en omställning mot ett hållbart samhälle så behöver man se över kostnadsbilder på sikt för olika typer av alternativ som är olika bra för klimatet, säger Annika Nordlund, lektor i psykologi och forskningsledare för transportforskningsenheten på Umeå Universitet.
Handlar om kostnad – i kronor och bekvämlighet
Hon säger också att pris för människor inte enbart handlar om kostnaden i kronor på en biljett utan också en kostnad i bekvämlighet.
– Människor tenderar att vilja maximera vinster och minimera förluster. Om vi jämför en resa med flyg och tåg mellan Umeå och Stockholm så är det ju inte bara en kostnadsskillnad i och med ett dyrare pris, du har ju också en kostnad i tidsskillnad, med hur lång tid tåget tar. Om det både är dyrare och tar mer tid, så ligger det tåget i fatet.
Även priserna på utrikesflyg har gått ned med 17,5 procent sedan 2010.