Foto: SVT

Biltester kan följas av tågtester

Uppdaterad
Publicerad

Biltester kan nu följas av tågtester. Om fyra år kan tågtestbanan mellan Jörn och Arvidsjaur vara klar. Det blir Europas största. Tågtillverkarena har redan bokat in sig, men allt hänger på pengarna – 1,9 miljarder kronor. Idag diskuteras projektet i Skellefteå.

Redan om fyra år kan tågtestbanan bli verklighet.

– Det finns en stor brist på testbanor för tåg i Europa idag. De få banor som finns är bokade flera år framåt. Tågtillverkarna får idag testa tåg på befintliga banor när och om det finns ledig tid, säger Karolina Sundström, projektansvarig på Rail Test Nordic.

Ska rusta upp befintlig järnväg

Vid ett seminarium i Skellefteå träffades Europas ledande tågtillverkare och ledningen för Rail Test Nordic. Planen är nu att den åtta mil långa järnvägen mellan Jörn och Arvidsjaur ska rustas upp. Hotell och verkstäder ska byggas i Jörn, Glommersträsk och Arvidsjaur.

– Testbanan är nödvändig för alla som levererar tåg till Norden och övriga Europa, där vintrarna också kan bli besvärliga ibland, säger Mikael Almenäs vid tågdivisionen hos Bombardier en av Europas största tågtillverkare.

– Vi kommer att bli en av huvudkunderna  och vi har redan bokat in större delen av året för tester på den nya banan.

1,9 miljarder kronor behövs

Det är bara ett problem – pengarna. 1,9 miljarder kronor behövs för en ny testbana. Privata investerare har redan lovat ställa upp med 800 miljoner om staten bidrar med 1,1 miljarder. Staten kan bygga banan och sedan hyra ut den och få igen pengarna – det är planen.

– Sådan här projekt i den här storleken med så mycket pengar och arbetstillfällen är ovanligt för Norrlands inland. Det handlar om flera hundra nya jobb, säger Lars-Åke Tjernström, vd för Rail Test Nordic.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer