Lärarna tog kontakt med forskare på lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet för att se om det bättre gick ta tillvara på det som eleverna läser idag.
– Om jag ska vara diplomatisk kan jag säga att vi behöver vara väldigt mycket bättre på det än vi är idag. Men då behöver vi också resurser för att utveckla det, säger gymnasieläraren i svenska, Maria Berglund.
Tillsammans med LTU skapades då forskningprojektet NYIS, vilket betyder ny text i svenska. Biträdande professor Stefan Lundström håller i projektet som ska pågå under ett läsår.
Läsa bilder
Stefan Lundström berättar att om man ser till traditionell tryckt text så minskar läsningen, vilket kan ge ett problem då man vill ha medborgare som är läskunniga.
Men om begreppet läsning breddas läser unga som aldrig förr. Det gäller till exempel om man räknar in en film eller ett tv-spel.
– Traditionellt har vi till exempel inte alls brytt oss om hur man hanterar läsning av bilder i skolan. Det är intressant att se hur man hanterar det i ett skolperspektiv, säger han.
Se varför lärare och forskare tror att en kartläggning av elevernas läsvanor kan förbättra undervisningen i klippet ovan.