Foto: TT

Black friday också i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska köphögtiden börjar få fäste i Sverige – åtminstone i näthandeln. Enligt preliminära siffror från betalningsleverantören DIBS Payment Services ökade handeln på nätet med 50 procent under fredagen, jämfört med motsvarande dag i fjol. Bland butiker som erbjuder rabatter är ökningen ännu större.

Black friday, klämdagen efter thanksgiving, är årets största köphögtid i USA, då handlare erbjuder stora rabatter. Under de senaste två åren många butiker i Sverige anammat begreppet och lockar med erbjudanden i hopp om att sätta fart på julhandeln.

Under det tredje kvartalet i år ökade den svenska detaljhandelns försäljning över nätet med 17 procent, enligt e-barometern som ges ut av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

Handlare hakar på

Enligt e-barometern hakar fler och fler svenska e-handlare på det amerikanska fenomenet. I år uppgav 19 procent av de svarande företagen att de planerade någon form av black friday-aktivitet, jämfört med 7 procent i fjol.

En väldigt kraftig ökning, helt klart, konstaterar Jonas Arnberg, vd för Svensk handel, men pekar på att black friday fortfarande är en relativt liten företeelse i Sverige.

– Det är ju framförallt e-handeln som hakat på detta.

– Och då ska man veta att e-handeln står för en väldigt liten del av den totala handeln.

Problematiskt

Han tror att många handlare gillar den här formen av evenemang, som ger dem en anledning att locka kunder till butiken, men anser att det är problematiskt att black friday främst handlar om att sälja på rea.

– Är det någonting handeln behöver i dag är det att handla till fullt pris, eftersom lönsamheten är ganska låg just nu.

Kampanjdriven försäljning i den här formen kommer dock att öka, inte minst eftersom konsumenten förväntar sig det.

– Däremot hoppas jag att man gör kloka kampanjer som inte bara gör att man tappar marginal, att det blir ett tillfälle för försäljning, men att man inte bara drar ner på marginalen.

Ökade 100 procent

Hos betaltjänstbolaget Klarna steg försäljningen under black friday med drygt 100 procent jämfört med en genomsnittlig fredag.

– Det har aldrig sålts så mycket på nätet i Sverige som det gjorde i går, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.

Försäljningsframgången har gett handlarna mersmak och inspirerat somliga att förlänga sina erbjudanden och införa en ”black weekend”.

– Det har blivit starten på julshoppingen för e-handeln. Ungefär en tredjedel av alla köp under året görs under slutet av november och december, så det är verkligen den viktigaste tiden för handlarna.

Enligt Erik Engellau-Nilsson vinner fördelarna med kampanjerbjudanden under black friday över nackdelarna med minskade marginaler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.