– Det har varit mycket fler skador än vad jag hade första åren. Vi har kört den här linjen i tio år, det har bara blivit mer och mer skador och mer underhåll på fordonen, säger Kenneth Andersson.
Han fortsätter:
– Jag har sagt åt Länstrafiken att: ”Nu kör vi bara med en liten buss tills vägen är i farbart skick för en stor buss”, det är fullt jobb bara för att hålla bussen i skick och så ska det ju inte vara.
Inga pengar till underhåll
Kenneth Andersson säger att man har haft möten med Länstrafiken och Trafikverket, men att det ändå inte händer något.
– Vi har haft Trafikverket hit på ett av mötena men de konstaterar bara att de inte har några pengar.
Han säger att det blir stora problem för enskilda företagare när kostnaderna för underhåll blir allt större.
Trafikverket: ”Vädret har varit extremt”
Det är NCC Road Services AB som har tagit över underhållsentreprenaden i Vilhelmina kommun, men när SVT pratar med ansvarig chef så hänvisar man vidare till Trafikverket.
– Vi förstår de som bor där och måste fara efter vägarna, men vädret har varit extremt i höst. Det går inte att hyvla i blöta vägar, säger Roger Sundin som är Trafikverkets projektledare för Vilhelmina och Storuman.
Flera av de entreprenörer och underhållsarbetare som SVT har pratat med har lyft den stora regnmängden i kombination med snö och kyla som den huvudsakliga orsaken till de stora vägproblemen. Men boende i kommunen menar att vägarna har varit i dåligt skick länge.
Har ni för lite resurser?
– På grusvägar går det alltid att köra ut mer slitlager, så visst behövs det mer pengar. Men i det här fallet är det inte bara en fråga om pengar, när det kommer mycket vatten hjälps det inte, säger Roger Sundin.