Innovations- och medieföretaget Dohi startades 2009 och har varit en framgångssaga med starkt uppåtgående siffror. Grundaren och vd:n Emanuel Dohi fick 2014 ta emot pris av kungen för sitt arbete och nytänkande i tillväxtföretaget och har prisats flera gånger på Umeågalan.
Under företagets fyra första år mångdubblades omsättningen med Aftonbladet och flera internationella medieaktörer bland kunderna.
– Vi siktar på ha en stark tillväxt och att kunna jobba härifrån Umeå. Inom de kommande fem åren hoppas jag att vi kan ha cirka 2.000-3.000 anställda, sade Emanuel Dohi till SVT i en intervju år 2013.
LÄS MER: Utmaning att hitta kompetens i mindre städer
Mångmiljonförlust under 2016
Men efter sju år av den uppåtgående kurvan vände siffrorna vid 2015. Från en omsättning på 101 miljoner och 74 anställda till en förlust på fem miljoner, 84 miljoner i omsättning och en bantad personalstyrka till 61 anställda år 2016.
De optimistiska tillväxtbegreppen från 2015 års förvaltningsberättelse har också plockats bort.
”Tillgången på nyckelkompetens och talang inom det digitala området är en påtaglig riskfaktor som kan sänka expansionstakten och hota intäktsmöjligheter” lyder det i företagets årsredovisning för 2016.
LÄS MER: Dohi tror på Umeå som IT-centrum
Hoppades på Umeå som IT-centrum
De 3.000 anställda inom fem år, till 2018, ser nu ut att vara en omöjlighet för Dohi-koncernen som i stället har skurit ner på 13 platser. Den högt satsande Emanuel Dohi har under åren framhållit Umeå som en stad med potential att bli världens nästa it-centrum. Om utopin med ett it-företag med flera tusen anställda inom en nära framtid går att uppnå återstår att se.
SVT har sökt Emanuel Dohi som har avböjt att kommentera.