De senaste 15 åren har den fysiska handeln ökat. Men nu säger prognosen att det kommer stanna av och istället minska. Idag har den fysiska handeln en marknadsandel om 90 procent, men enligt HUI:s prognoser väntas den andelen minska till 70 procent inom 15 år.
– Vi bedömer att den fysiska handeln inte kommer öka särskilt mycket kommande 15 år i fasta priser. Därför finns det inte ett underlag att bygga så mycket nya butiksytor, säger Monica Bruvik, senior konsult på HUI.
Hon tillägger att en fysisk handel med en andel på 70 procent ändå är en stor del av kakan. Samtidigt ökar e-handeln och det förändrar spelreglerna.
Storstadsregioner har större potential
Enligt E-barometern som tas fram av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI research shoppade svenskarna för 77 miljarder kronor i svenska webbutiker förra året, det motsvarar 10 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen. Prognosen för i år är 88 miljarder.
Det är mot denna bakgrund som det finns en risk att den fysiska köpfesten börjar lida mot sitt slut och behovet av nya butiksytor minskar.
– Det är dessutom så att om man har en svagare befolkningstillväxt så finns det en stor risk för att man måste minska ner butiksytor. Det är i storstadsregionerna som man ändå kanske har potential att bygga köpcenter än mindre befolkningsstarka orter.
Är det läge för kommunerna att bromsa för att undersöka sin handelsstrategi?
– Kommunerna kanske inte behöver bromsa men de behöver absolut ta in ny information och kanske omvärdera den handelspolicy som man beslutat, säger Bruvik.