Få får råd om etiskt sparande

Uppdaterad
Publicerad

Mer än hälften litar inte på de råd de fått av olika finansiella aktörer och endast en av fem kunder som fått rådgivning har blivit erbjudna etiska alternativ.

? Finansbranschen har under alltför lång tid varit lomhörd vad gäller etik och resultatet av undersökningen borde vara en väckarklocka. Det är dags för den finansiella sektorn att ta större ansvar och informera sina kunder om hållbara etiska alternativ, säger Jan Bertoft, generalsekreterare vid Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.

Sveriges Konsumenter har genomfört en undersökning där 1 000 konsumenter tillfrågats om hur de ser på finansiella tjänster och etik. Så många som två av tre anser att det är viktigt att få information om etiska aspekter inom finansiella tjänster och om det fanns ett webbverktyg för att jämföra etiska alternativ skulle hälften av de tillfrågade använda det.

Den finansiella sektorn har en nyckelroll i den svenska ekonomin och ska inte få komma undan sitt ansvar i hållbarhetsfrågor, menar Sveriges Konsumenter. Finansbranschen förvaltar en stor del av konsumenternas investeringar i form av fonder, aktieportföljer och andra former av sparanden.

? Om man inte får information om att det finns etiska alternativ finns det ingen möjlighet att välja, säger Jan Bertoft i pressmeddelandet. Företag borde se det som en möjlighet att profilera sig inom detta område.

Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 26 medlemsorganisationer samt enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen.

Josefine Holgersson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.