? Finansbranschen har under alltför lång tid varit lomhörd vad gäller etik och resultatet av undersökningen borde vara en väckarklocka. Det är dags för den finansiella sektorn att ta större ansvar och informera sina kunder om hållbara etiska alternativ, säger Jan Bertoft, generalsekreterare vid Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.
Sveriges Konsumenter har genomfört en undersökning där 1 000 konsumenter tillfrågats om hur de ser på finansiella tjänster och etik. Så många som två av tre anser att det är viktigt att få information om etiska aspekter inom finansiella tjänster och om det fanns ett webbverktyg för att jämföra etiska alternativ skulle hälften av de tillfrågade använda det.
Den finansiella sektorn har en nyckelroll i den svenska ekonomin och ska inte få komma undan sitt ansvar i hållbarhetsfrågor, menar Sveriges Konsumenter. Finansbranschen förvaltar en stor del av konsumenternas investeringar i form av fonder, aktieportföljer och andra former av sparanden.
? Om man inte får information om att det finns etiska alternativ finns det ingen möjlighet att välja, säger Jan Bertoft i pressmeddelandet. Företag borde se det som en möjlighet att profilera sig inom detta område.
Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 26 medlemsorganisationer samt enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen.
Josefine Holgersson