Foto: SVT

Skellefteå Isstadion fyller 50 år

Uppdaterad
Publicerad

Skellefteå AIK:s comeback i SHL är nära förbunden med Skellefteå Isstadions förvandling till modern evenemangsarena. De senaste tio säsongerna har dragit mer 1,5 miljoner besökare till arenan.

– Under de gångna 50 åren har Isstadion totalt haft omkring fem miljoner besök, påpekar Leif Gustafsson, fritidschef i Skellefteå kommun.

Det populära kulturhuset invigdes på trettondedagen den 6 januari 1967 med en hockeymatch mellan Västerbotten och sovjetiska storlaget Chimik.

– Detta är Skellefteås förnämsta kulturhus, brukade gamle ishallschefen Lennart Magnusson säga med viss stolthet.

”Islada” bannlyst begrepp

Lennart Magnusson var på sin tid en tung ledare i Svenska Ishockeyförbundet och Västerbottens Ishockeyförbund, tillika fritidschef i Skellefteå kommun och vd i Skellefteå Isstadion AB.

– Magnusson var bra stolt över den varmbonade hockeyarenan, som skulle tävla med Johanneshovs Isstadion om att vara bäst i landet. Om någon till äventyrs råkade säga ”islada” om hans skapelse, riskerade vederbörande en svavelosande utskällning...

Hockey har blandats med artister

Förutom alla ishockeymatcher har Skellefteå Kraft Arena – som Isstadion heter numera – hyst en rad publikdragande evenemang.

Premiären på ”Chess in Concert” med Tommy Körberg, Judy Kuhn och upphovsmännen Björn Ulveus och Benny Andersson drog 11.000 åskådare på fyra föreställningar. Senast fyllde artisten Laleh arenan.

Näst på tur: Melodifestivalen

Ett par träningshallar har flerdubblat isytorna och ombyggnaderna från ishall till arena har ökat komforten. Arkitekten Rolf Marklund från Skellefteå har fått mycket beröm för ombyggnaden.

– Visst hade det varit enklare att bygga nytt. Men det hade kostat 100 miljoner extra. Men att folk tycker att arenan känns ny är naturligtvis skojigt, sade Marklund när arenabygget invigdes.

Att Skellefteå AIK går till SM-slutspel i ishockey är något som behövs för att hålla publiksiffrorna på en lönsam nivå. Och snart – lördag den 25 februari – stundar för fjärde gången en deltävling i Melodifestivalen för den pigga 50-åringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.